פסילה משמעותית – לנוהגים בשכרות

בשנת 2005 חולל המחוקק שינוי חקיקתי דרמטי בכל הנוגע לעבירת נהיגה בשכרות. שינוי זה נועד לתמוך במדיניות חדשה אשר נולדה בתקופה זו והיא המלחמה כנגד עברייני התנועה. בשל חומרתה של עבירת נהיגה בשכרות ראה המחוקק לנכון לשנות מהותית את המצב המשפטי לגבי הרשעה בעבירת נהיגה בשכרות וכמו כן להחמיר את העונש העומד בצידה - פסילה של מינימום שנתיים של רישיון הנהיגה. אין ספק כי המדובר בפסילה משמעותית אך האם מוצדקת?

עבירת נהיגה בשכרות – השינוי

השינוי אשר ביצע המחוקק הינו בשני מישורים:

1. שינוי המצב המשפטי – טרם השינוי בחוק היו מרשיעים נהגים בעבירה של נהיגה בשכרות על סמך התרשמות חיצונית של שוטר ללא כלי אובייקטיבי אמיתי אשר יראה באמת האם הנהג אכן נהג בשכרות. "הינשוף" הפך לכלי העיקרי באמצעותו מרשיעים נהגים בעבירת נהיגה בשכרות. על פניו, שינוי חיובי לעומת המצב הקודם בו הורשעו אנשים בנהיגה בשכרות על פי ההתרשמות הכללית מהם אולם מינויו של מכשיר זה על הרשעת נהגים נעשה ללא בדיקת המכשיר ואמינותו. למותר לציין כי במצב דברים זה אין בידי משטרת ישראל גם עתה מכשיר אובייקטיבי לבדיקת שכרותו של אדם.

2. החמרה בעונש – התיקון בחוק קובע כי אדם אשר הורשע בנהיגה בשכרות – תוטל עליו רישיונו פסילה של מינימום שנתיים כאשר רק בנסיבות מיוחדות רשאי בית המשפט לגזור עונש פסילה לתקופה קצרה משנתיים.

פנייה לייעוץ אישי עם עו"ד ספי גבאי


פסילה לשנתיים – עונש ראוי או עונש מוגזם?

אין חולק על כך כי עבריינות התנועה בישראל חצתה כל גבול אפשרי. הקטל בדרכים נהפך למחלה קשה ומסוכנת שחובה למצוא לה פיתרון. ההחמרה בענישה של עבירות תנועה היא החמרה מוצדקת וחשובה אך האם פסילת רישיונו של כל אדם אשר הורשע בנהיגה בשכרות לתקופה של שנתיים היא מצב ראוי? האם לא היה נכון יותר להשאיר לבית המשפט איזה פתח קטן לנשימה? איזו גמישות אשר הייתה מאפשרת לבית המשפט להבחין בין עברייני תנועה כרוניים שיש להטיל עליהם עונש כבד ומרתיע לבין מקרים בעלי נסיבות מקלות?

מאמרים פופולריים נוספים:בדיקת שכרות  ◄ איך לעבור בדיקת ינשוף ◄ נהיגה בשכרות זיכוי

האם לבית המשפט יש שיקול דעת אמיתי?

המחוקק אמנם הותיר לבית המשפט שיקול דעת מסוים וקבע כי בית המשפט רשאי, בנסיבות מיוחדות, להורות על פסילת רישיון לתקופה קצרה מהמינימום אך ברור כי לשון המחוקק הצרה איננה מאפשרת הבחנה כללית ויומיומית בין מקרים. לשון החוק פותחת חלון קטנטן לבית המשפט דרכו יכולים בתי המשפט להכניס רק מקרים בודדים ונדירים בהם יוכלו להקל בעונש.

רכיב ההרתעה מול אמון הציבור

נדמה שעונש כזה של פסילה משמעותית של רישיון נהיגה לתקופה של מינימום שנתיים אמור להיות אפקטיבי ברמת ההתרעה אך נשאלת השאלה האם אין בעונש שכזה לפגוע באמון הציבור במערכת המשפט שהרי בהינתן מקום צר כל כך לשיקול דעת, בית המשפט לא יכול להבחין חומרה שונה של מקרים של נהיגה בשכרות ואין כל ספק שהדבר איננו מגביר את אמונו של הציבור במערכת המשפט כאמונה על עשיית צדק.

לאור אובדן החיים הנוראי שאנו עדים אליו בעקבות תאונות הדרכים אין ספר כי ההחמרה עם עברייני התנועה הינה מגמה מבורכת אך כדאי תמיד לזכור שמעבר לאינטרס ההתרעה ישנם עוד שיקולים שלא כדאי לשכוח לכשמבצעים שינוי משמעותי שכזה בחוקי המדינה.

עו"ד סיני:  "אי אפשר בלי רישיון נהיגה! לכן אני נלחמת עבור כל לקוח שלי, בין אם מדובר בעבירת תעבורה קלה או חמורה. מניסיוני, כשנאשמים בעבירות תעבורה דואגים לייצוג משפטי, הם זוכים בדרך כלל לתוצאה הרבה יותר טובה עבורם".

עו"ד מיכל סיני מייצגת בהצלחה כ 10 שנים, נאשמים בעבירות תעבורה. בעלת ניסיון רב בניהול תיקים בבתי המשפט בתעבורה וכן בניהול משא ומתן מול התביעה המשטרתית. ליצירת קשר עם עו"ד מיכל סיני – 03-6001112

פנייה לייעוץ אישי עם עו"ד ספי גבאי





אין באמור לעיל ובאתר נהיגה בשכרות משום המלצה, חוות דעת משפטית או ייעוץ משפטי או תחליף לכך; כמו כן התוכן באתר נהיגה בשכרות לא מתיימר להיות מדויק ו/או מקיף ו/או עדכני, ויש לקחת בחשבון שמידע משפטי מטבעו מתיישן. כל המסתמך על המידע באתר נהיגה בשכרות עושה זאת באחריותו המלאה ועל דעת עצמו בלבד!

פנייה לייעוץ אישי עם עו"ד מיכל סיני

שם ושם משפחה *

מספר טלפון *

נושא הפנייה




פרטי יצירת קשר:

עו"ד מיכל סיני
רחוב יגיע כפים 2,
בית פיילוט, קומה ב'
ת"א 6777886

טלפון: 03-6001112


לייעוץ ראשוני ללא התחייבות:
03-6001112


מידע חשוב נוסף