נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    האם רף המינימום בבדיקת שכרות אינו מוגזם?

    ריכוז אלכוהול בדם מעל 0.05% נחשב בישראל לנהיגה בשכרות. מבחינת הנהגים, המידע הרלוונטי נוגע לשאלה מהו הרף אותו קובע הינשוף.

    האם רף המינימום בבדיקת שכרות אינו מוגזם?

    השוטרים מתבססים על מכשיר הינשוף על מנת לבחון נהיגה בגילופין, כאשר לאחר מכן הם רשאים לבצע גם בדיקת מאפיינים.

    כיום קובעת פסיקת בית המשפט כי הרף התחתון הוא 240 מיקרוגרם, אך בפועל מוגשות תביעות מרף של 290 מיקרוגרם. השאלה העיקרית בהקשר הזה האם מדובר על רף הגיוני. על מנת לענות על השאלה יש לבחון את המצב מנקודות מבט שונות.

    תוכן עניינים

    החיסרון של חוק אחד לכל הנהגים ללא יוצא מן הכלל

    אחת הטענות השכיחות נגד רף המינימום בבדיקת שכרות היא ההבדלים בין נשים לגברים ובין נהגים בגילאים שונים. המצדדים בטענה קובעים כי אי אפשר לסמן רף מינימום אחיד עבור כל הנהגים ללא יוצא מן הכלל. מבחינתם, יש הבדל בין אישה צעירה בת 20 אשר בדמה 50 מיליגרם אלכוהול לכל 100 מיליליטר לעומת גבר בן 50 עם כמות אלכוהול זהה. מעבר לכך, ישנם לא מעט נהגים אשר צורכים אלכוהול לעיתים קרובות ולכן הוא לא משפיע עליהם בצורה דומה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בלי רף מינימום: קריטריונים בסיסיים לבדיקת נהיגה בשכרות

      ישנם קריטריונים אשר על פיהם רשאי שוטר לקבוע האם הנהג שיכור. תפקידם של קריטריונים אלו הוא להצביע על מצבו של הנהג בלי קשר לבדיקת הינשוף ולרף המינימום אותו קובע החוק:

      א. דיבור – שיחה קצרה של השוטר עם הנהג עשויה לחשוף דיבור איטי ומבולבל. מצב כזה מעיד על השפעה של אלכוהול או סמים וברוב המקרים תביא לבדיקות נוספות.

      ב. הופעה – נהג בעל הופעה מרושלת יכול גם הוא לעורר את חשדם של השוטרים.

      ג. ביצוע פעולות מוטוריות פשוטות – רף המינימום בבדיקת שכרות אינו מוגזם במידה והנהג אינו מסוגל ללכת על קו ישר או להניח את האצבע על האף. כאשר בית משפט נדרש לקבוע את חפותו או אשמתו של הנתבע, אלו הם קריטריונים חשובים אשר מייתרים את הרלוונטיות של רף המינימום.

      נהיגה בשכרות עלולה להביא לתוצאות קטלניות ולכן לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי שרף המינימום אכן מוגזםמערכת שיקולים חדשה

      נהיגה בשכרות עלולה להביא לתוצאות קטלניות ולכן לא ניתן לקבוע באופן חד משמעי שרף המינימום אכן מוגזם. יחד עם זאת, אין ספק שהחוק ובתי המשפט צריכים לגלות גמישות. נוסחה אשר תביא לידי ביטוי את השיקולים ואת הנסיבות בהם נבדק הנהג יכולה לשפר את מערכת המשפט ולהוכיח יעילות. אכיפה מוגברת של המשטרה לא תמיד מביאה להפחתה בכמות תאונות הדרכים, משום שנהגים רבים נפגעים מכך.

      רף המינימום בבדיקת שכרות לא אמור להביא למצב בו בתי המשפט יהיו עמוסים בתיקים של נהגים אשר לא באמת היו שיכורים. הסתמכות על רף המינימום לבדו עשויה ליצור בעיות ולכן יש להתייחס אליו בעירבון מוגבל.

      האם חוק גמיש יוריד את מספר תאונות הדרכים?

      רף המינימום הוא כלי נוסף בו משתמשות הרשויות על מנת לצמצם את מספר תאונות הדרכים.

      אין ספק כי מדובר על מאבק מבורך, לו שותפים כל האזרחים ללא יוצא מן הכלל. גם מי שאינו מחזיק ברישיון וגם מי שנוהג לצאת לבלות לעיתים קרובות יודע עד כמה הכביש הוא מקום מסוכן.

      מצד שני, מצב זה אינו אמור להביא לכך שרף המינימום בבדיקת שכרות יהיה נמוך מדי. יש צורך בהתייחסות מיוחדת של המחוקקת ובנקיטת גישה פרקטית ומעשית. רק בצורה כזו ניתן להשתמש ברף המינימום בצורה נכונה, להוריד את העומס על בתי המשפט ולהשיג את התוצאות הרצויות.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף