נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    בדיקת ינשוף: זהירות – שוטר עם ינשוף לפניך!

    נהגים רבים שואלים את עצמם מה לעשות כאשר הם מזהים שוטר המבצע בדיקת ינשוף. במאמר נביא עצות מעשיות ונסביר כיצד ניתן להקל את העונש על עבירות נהיגה בשכרות.

    בדיקת ינשוף: זהירות – שוטר עם ינשוף לפניך!

    הכמות הגדולה של ניידות המשטרה על הכביש ברחבי הארץ, בעיקר בלילות ובסופי השבוע, גורמת לחששות כבדים בקרב הנהגים.

    גם אלו אשר לא צרכו אלכוהול או סמים וגם נהגים אשר ביצעו נסיעה קצרה בלבד חוששים לעצור לביקורת. מבחינה פסיכולוגית, ניידת משטרה אשר מבצעת בדיקה שגרתית מעלה פחדים רבים בקרב הנהג.

    חלק מהנהגים מגיבים בצורה לא נכונה, מתבצרים בעמדותיהם ומביאים להרעה במצבם.

    לעומתם, ישנם נהגים רבים אשר משתפים פעולה יתר על המידה ומבלי להיות מודעים לזכויות שלהם.

    שוטר לא יכול לעצור נהג לביקורת שגרתית לזמן ארוך יותר מחצי שעה. עובדה זו אינה ידועה לרוב הנהגים, אשר מסכימים להמתין לתורם למרות שהחוק עומד לצידם.

    ישנן דוגמאות רבות נוספות להתנהלות לא נכונה מול שוטרים, בעיקר כאשר מדובר על עמדות לבדיקת אלכוהול.

    כיצד מתבצעת בדיקת נהיגה בשכרות?

    למשטרת ישראל יש שלוש דרכים מרכזיות לבדוק האם הנהג שיכור, ולכל דרך יש יתרונות וחסרונות אחרים.

    מעבר לכך, אופן הבדיקה של נהיגה בשכרות תכריע במידה הגדולה ביותר את הדין אותו יקבע בית המשפט במידה והשוטר יחליט כי הנהג אכן שיכור:

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      א. בדיקת מאפיינים – זו היא הבדיקה הבסיסית ביותר של נהיגה בשכרות. בבדיקה זו מתבקש הנהג לרדת מהרכב, לבצע פעולות מוטוריות בסיסיות ופשוטות ולענות על הדרישות של השוטר. במידה והוא עובר בהצלחה את בדיקת המאפיינים רשאי השוטר לדרוש ממנה לבצע בדיקת דם או בדיקת ינשוף.

      ב. בדיקת דם או שתן – ברוב הניידות אשר מבצעות בדיקת אלכוהול אין ערכות לבדיקת דם או מתן שתן. זו היא הבדיקה האמינה והקבילה ביותר בבית המשפט. במידה ובבדיקת הדם לדוגמא נמצאת כמות גדולה יותר מ-50 מ"ג של אלכוהול, שהוא 0.05% לליטר דם, הנהג נחשב שיכור.

      ג. בדיקת ינשוף – זו היא הבדיקה הפופולארית והנפוצה ביותר. זו גם הבדיקה ממנה הנהגים חוששים: היא אינה דורשת היערכות מקדימה, מתבצעת בתוך מספר דקות ומביאה לתוצאות מיידיות. הרף בבדיקת אוויר נשוף עומד על 240 מיקרוגרם, כאשר כמות נמוכה מזו תעיד על כך שהנהג אינו שיכור. לעומת זאת, כמות גבוהה מהרף הקבוע בחוק עשויה להביא לשלילה מנהלית באישור קצין משטרה לתקופה של 30 ימים, לזימון למשפט ולשלילת רישיון לשנתיים לפחות על ידי שופט.

      לא לסרב לבצע בדיקת ינשוף

      נהגים אשר רואים לפניהם שוטר עם ינשוף לא צריכים להיבהל. ראשית, כדאי לזכור את העיקרון הבסיסי והחשוב ביותר:

      תמיד עדיף לבצע בדיקה מאשר לסרב. גם אם הנהג יודע שהוא בסיכון וגם אם הוא כבר שיכור, את הבדיקה יש לעבור. מבחינת השוטר ובית המשפט, סירוב לביצוע בדיקת ינשוף מעיד על שכרות.

      לא ניתן לערער על כך ואין נסיבות מקלות.

      לעומת זאת, ישנם לא מעט סיבות בגינן הבדיקה עשויה להיות לא תקינה. בין היתר, כיול לא נכון של המכשיר או תנאי שטח שאינם אופטימאליים יכולים להיות מוצגים כלפי בית המשפט ולהביא לזיכוי הנהג.

      בדיקת ינשוף

      לגזור ולשמור: הכירו את זכויותיכם

      עצה נוספת לנהגים אשר רואים מולם שוטר שמבצע בדיקת אלכוהול היא להכיר את הזכויות. במידה והנהג הקיא או שתה רבע שעה לפני הבדיקה, או עישן חמש דקות לפני הבדיקה, התוצאות עשויות להיות שגויות.

      ברגע הבדיקה לא כדאי להיכנס לעימות מיותר עם השוטר או לדרוש זכויות שאינן קיימות בחוק.

      עם זאת, אין כל מניעה לאסוף את פרטי האירוע ולערוך מעקב.

      יש לבדוק כמה נהגים נוספים נעצרו, באיזה מרווחים בוצעו הבדיקות בינשוף, כמה זמן עבר מרגע העצירה לבדיקה ועד הבדיקה עצמה, כמה שוטרים היו וכדומה. פרטים אלו יכולים לעמוד לצד הנהג בבית המשפט ולהקל על העונש.

      בדיקת ינשוף - שאלות נפוצות

      מהי בדיקת ינשוף?

      בדיקת ינשוף הינה בדיקה אשר משמשת את משטרת ישראל לאיתור נהגים שיכורים. הבדיקה מבוצעת באמצעות מכשיר נשיפה חד פעמי המודדת את רמת האלכוהול בדם. במסגרת הבדיקה, על הנבדק נשוף אל תוך צינורית ובתוך מספר רגעים מתקבלת תוצאה אשר מצביעה על רמת האלכוהול המצויה בגופו של הנבדק.

      מהי הרמה המותרת אשר במסגרת בדיקת ינשוף לא תיחשב כעבירה על החוק?

      בהתאם לתקנות, לנהג ותיק רמת האלכוהול המקסימלית הינה 240 מיקרוגרם (בעקבות פס"ד עוזרי הועלתה הכמות ל 290 מיקרוגרם).
      כאשר מדובר בנהגים חדשים/צעירים, 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף. כלומר, לנהגים אלה אסור לשתות בכלל.

      האם בדיקת ינשוף נחשבת לבדיקה אמינה ומספיקה להרשעה?

      בתי המשפט קבעו לא אחת כי מכשיר הינשוף אמין. יחד עם זאת, ומאחר ומדובר במכשיר, נדרשים השוטרים לפעול בהתאם להנחיות היצרן, להיצמד לכללים שקבע בית המשפט ולנהלים של משטרת ישראל. חשוב לזכור כי לא כל בדיקה יוצאת תקינה והיו מקרים בהם זוכו מכל אשמה נהגים אשר נערכה להם בדיקה באופן לא תקין.

      האם תוצאות בדיקת ינשוף תלויה בנתונים אישיים?

      בוודאי. יש משמעות למשקל גוף, כמה זמן חלף מרגע השתייה ועד רגע הבדיקה, בעיות רפואיות אשר עלולות להשפיע על רמת האלכוהול ועוד...

      האם ליקויים במהלך בדיקת ינשוף יכולים להביא להקלה בעונש?

      אכן ישנם מצבים שלאור התנהלות השוטרים או אופן תפעול המכשיר עצמו הוקלו עונשים שניתנו ולעיתים גם בוטל כתב האישום. הליקויים אשר קיימים: ליקויים בהתנהלות השוטרים במקום, ליקויים בהתנהלות הבדיקה, ליקוים טכניים של המכשיר עצמו ועוד.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף