נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    חוסר אחידות בענישת נהגים שיכורים

    בתי המשפט עומדים בכל יום מול מאות תביעות על עבירות נהיגה בשכרות ולכן הענישה לא אחידה. במאמר הבא נבין מה הן הסיבות לכך וכיצד ניתן לשפר זאת.

    חוסר אחידות בענישת נהגים שיכורים

    אזרחים רבים אינם מבינים מהיכן נובעת חוסר האחידות בענישה של נהיגה אשר הורשעו בעבירות נהיגה בשכרות. נהוג לומר כי החוק מתייחס בשוויון נפש אל כל האזרחים ללא יוצא מן הכלל, אך ישנם לא מעט מקרים בהם נהיגה בשכרות עבור אדם מסוים גררה עונש מופחת מעבירה זהה שביצע אדם אחר.

    תוכן עניינים

    על מנת לרדת לשורש העניין יש להבין את האופן בו פועלת מערכת המשפט הישראלית, את שיטת האכיפה של עבירות נהיגה בשכרות ואת הנסיבות המקלות אותן ניתן להציג במסגרת דיוני הענישה.

    כדאי שתדעו: איזה עונש מתכנן עבורכם בית המשפט?

    באופן כללי, היחס כלפי עבירות של נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול הוא מאוד מחמיר. סעיף 39א לפקודת התעבורה מחייב את בתי המשפט לפסול את רישיון הנהיגה לשנתיים לפחות, זאת במידה והנאשם לא מחזיק בעבירה דומה בשנה שקדמה לעבירה הנוכחית.

    מעבר לכך, סעיף 62(3) לאותה פקודה מוסיף וקובע עונש של שנתיים מאסר על נהיגה בגילופין. למרות שעונש זה אינו ממומש בפועל על ידי בית המשפט ולרוב הוא מוחלף במאסר על תנאי, בטח שלא במקרים של עבירות ראשונות, אך הוא מצביע על הפרידגמה השלטת. מבחינת בתי המשפט, מטרת הענישה היא להחמיר ככל האפשר, ליצור הרתעה ולצמצם למינימום את שיקול הדעת אותו רשאי להפעיל השופט.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      מדוע חשוב להכיר בחוסר האחידות?

      חוסר האחידות בענישת נהגים שיכורים היא עובדה ולא ספקולציה, וכך יש להתייחס אליה. חשוב להבין זאת משתי בחינות עיקריות:

      א. התמודדות מול בתי המשפט – אדם הנאשם בעבירות נהיגה תחת השפעת סמים או אלכוהול צריך להיעזר בעורך דין. עליו לזכור כי למרות רף הענישה המינימאלי הקבוע בחוק, ישנן נסיבות מקלות אשר עשויות לעזור לו. נאשמים אשר טועים לחשוב כי לא קיימת חוסר אחידות בענישת נהגים שיכורים עושים לעצמם עוול.

      ב. שיפור מערך הענישה – גם בתי המשפט ורשויות האכיפה צריכות לתת את הדין על חוסר אחידות בענישת נהגים שיכורים. בסופו של דבר, המאבק בתאונות הדרכים משותף לכל האזרחים. האינטרס הציבורי גדול יותר מהאינטרס הפרטי, אך מצב של חוסר אחידות מונע את ההרתעה הרצויה, מעמיס על בתי המשפט ומטרטר את הרשויות.

      הסיבה העיקרית לחוסר האחידות בענישת נהגים שיכורים קשורה כאמור לליווי המשפטי. נהג אשר עומד למשפט ולא מכיר את החוק עשוי לגרום להרעה במצבו. לעומת זאת, נהג אשר נתפס נוהג בשכרות אך עונה על קריטריונים של נסיבות מקלות חייב להציג זאת בפני השופט. על מנת לעשות זאת בצורה נכונה עליו להיעזר בעורך דין.

      בדיקת ינשוף אינה מחייבת ענישה ספציפית, משום שישנם לא מעט מקרים בהם תוצאות הבדיקה אינן קבילותזיכוי או הרשעה בשל בעיות בינשוף

      סיבה נוספת לחוסר אחידות בענישת נהגים שיכורים היא התנאים בעת ביצוע הבדיקה על ידי המשטרה.

      בדיקת ינשוף אינה מחייבת ענישה ספציפית, משום שישנם לא מעט מקרים בהם תוצאות הבדיקה אינן קבילות. לדוגמא, אם המכשיר לא עבר כיול, הנהג הקיא חמש דקות לפני הבדיקה או לחילופין עוכב יתר על המידה – באפשרות עורך הדין להביא לזיכויו. למרות שבפועל התוצאה של בדיקת הנשיפה אותה ביצע המורשע זהה לזו שביצע הזכאי, ההתנהלות מול בית המשפט יכולה להביא לביטול הענישה.

      המטרה: ענישה אחידה אך הוגנת

      לסיכום, ענישת נהגים שיכורים היא נושא משפטי מאוד מורכב אשר עולה לדיון לעיתים קרובות. לא קיימת נוסחה או דרך אחת להעניש או לזכות את כל הנהגים השיכורים, ולכן חשוב לבחון את המקרים באופן ספציפי. יחד עם זאת, ההבנה כי הענישה היא לא אחידה בשל אופי המערכת חשובה גם לאזרחים וגם לרשויות עצמן.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף