נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    יעילותם של קמפיינים נגד נהיגה בשכרות

    תאונות דרכים הן נושא כאוב, אך מחקרים מראים כי לא כל הקמפיינים נגד נהיגה בשכרות אכן מצליחים להשיג את המטרה. במאמר הבא נבדוק זאת וננסה להציע אלטרנטיבות.

    יעילותם של קמפיינים נגד נהיגה בשכרות

    המאבק בתאונות הדרכים כולל שיטות רבות, אך לא כולן מקבלות את אותו היקף כמו הקמפיינים נגד הנהיגה בשכרות.

    ניתן לראות את הקמפיינים הללו בכל אמצעי תקשורת, החל מאתרי אינטרנט הפונים אל בני נוער ועד תכניות טלוויזיה למבוגרים.

    תוכן עניינים

    המשמעות הישירה של הקמפיינים הללו היא כמובן כלכלית, מה שמעלה את השאלה מה היא בכלל יעילותם. על מנת למדוד את האפקטיביות של הקמפיינים נגד נהיגה בשכרות כדאי להגדיר את המטרה, לבחון את התוצאות בשטח ולבדוק האם קיימות אלטרנטיבות אשר בעזרתן ניתן להשיג תוצאות לא פחות טובות.

    התוצאות בשטח לא חד משמעיות

    המטרה של הקמפיינים ברורה והיא להרתיע נהגים מנהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים. בסופו של דבר, קמפיין מוכח כמוצלח במידה ומספר נהגים קטן יותר אכן נוהג תחת השפעת אלכוהול. לעומת זאת, הקמפיין מתגלה כלא יעיל כאשר מספר התביעות המוגשות על ידי המשטרה דווקא גדל. אלו המצדדים בקמפיין יטענו שאכיפה מוגברת היא זו שהביאה לגידול בכמות התביעות, ולאו דווקא כמות גדולה יותר של נהגים שיכורים.

    יחד עם זאת, אי אפשר להתעלם מהעובדה שמספר תאונות הדרכים לא ירד בצורה דרסטית. מטרה נוספת של הקמפיינים היא להגביר את המודעות. עד לפני מספר שנים רוב הנהגים כלל לא היו מודעים לסיכונים המלווים נהיגה לאחר שתיית אלכוהול, אך כעת מדובר על חלק בלתי נפרד מסדר היום הציבורי.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      אלטרנטיבות הראויות גם הן להשקעה כספית

      העלות הכספית של הקמפיינים נגד נהיגה תחת השפעת אלכוהול מחליפה השקעה באפיקים אחרים. לדוגמא, ניתן לראות כיצד במדינות אחרות בעולם מושקע התקציב למלחמה בתאונות הדרכים במספר שיטות מתקדמות נוספות:

      א. חינוך בגיל צעיר – באוסטרליה ובבריטניה מושקעים כספי המדינה בקמפיינים נגד נהיגה בשכרות, אך לא על חשבון הדרכה בבתי הספר. הדרכה בגיל צעיר מוכחת כיעילה ומכינה את הנהגים לעתיד אל הסיכונים העומדים בפניהם.

      ב. תגמולים – אחת ההצעות האלטרנטיביות להתמודדות עם תאונות דרכים היא לתגמל נהגים אשר מקיימים את החוק. עיקרון זה יכול להיות בעייתי משום שרוב הנהגים אינם עבריינים ולכן העלויות עשויות להיות גבוהות מדי, אך כדאי לבחון זאת בקרב צעירים אשר נחשבים בקבוצת סיכון גבוה.

      ג. תשתיות – נהיגה תחת השפעת אלכוהול מסוכנת גם בכבישים חדשים ובעלי נתיבים רבים. מנגד, השקעה בתשתיות לא חייבת להתבטא בכבישים בלבד. ניתן להרחיב את אפשרויות התחבורה הציבורית, לסבסד שירותי מוניות או להציע הסעות. בחלק מהערים הגדולות בישראל מממשות העיריות את העיקרון הזה, אך עדיין לא מדובר על מגמה ארצית.

      היתרונות של הקמפיינים

      ישנם גם לא מעט יתרונות לקמפיינים נגד הנהיגה בשכרות: הם מעלים את המודעות לתופעה. הידיעות בעיתונים ובאתרי האינטרנט על נהגים אשר נתפסו תחת השפעת אלכוהול מצטרפים לפרסומים נוספים, וכך הופכים את המאבק בתאונות הדרכים למאמץ משותף.

      בתי המשפט מדגישים כי מטרת הענישה החמורה על נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול היא לצמצם את כמות המקריםקונצנזוס בקרב הציבור ברחבי העולם

      בתי המשפט מדגישים כי מטרת הענישה החמורה על נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול היא לצמצם את כמות המקרים. תאונות דרכים רבות נגרמות כתוצאה מנהיגה לא זהירה או מחוסר תשומת לב, הנובעים לאחר שתיית אלכוהול. הקמפיינים נגד הנהיגה בשכרות ימשיכו להיות חלק מהסביבה של הנהגים, אך אולי כדאי לבחון גם דרכי פעולה נוספות.

      בכל מקרה, הפחתת כמות תאונות הדרכים היא אינטרס משותף. אין אזרח או נהג בישראל אשר לא מעוניין להפוך את הכבישים למקום בטוח יותר. מהבחינה הזו, אין ספק שהקמפיינים הם קונצנזוס מוחלט גם בישראל וגם במדינות מתקדמות אחרות בעולם.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף