נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מהירות מופרזת מהי?

    עבירת הנהיגה במהירות מופרזת היא השכיחה ביותר מבין עבירות התנועה. חל איסור על ציבור הנהגים לנהוג במהירות העולה על הקבוע בתקנות התעבורה, ולשם כך יש חלוקה לסוגי רכב שונים וכן לדרכים שונות ולגבי כל אחת מהן מהירויות מותרות.

    מהירות מופרזת מהי?

    הקנסות על עבירת נהיגה במהירות מופרזת הם מסוג ברירת משפט, כלומר, כאלו שאפשר להמיר אותם בבקשה להישפט במקום לשלם את הקנס הקבוע (פירוט הקנסות בהמשך). אם נוקטים בדרך זו יש להגיש בקשה זו עד 90 יום מקבלת הקנס. מעל מהירות מותרת מסוימת מקבלים זימון לדין, במקרה כזה יוכל השוטר לשלול את רישיון הנהיגה ל30 יום (פסילה מנהלית).

    תוכן עניינים

    מהירות מופרזת – פירוט קנסות

    להלן סקירה קצרה וממצה על מהירות מופרזת והעונש המוטל בגינה. בדרך עירונית: נהיגה של עד 20 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס כספי של 250 ₪, נהיגה של 21-30 קמ"ש מעל המותר בחוק תגרור קנס של 750 ₪ ונהיגה של 31 קמ"ש ומעלה תגרור הזמנה לדין.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בדרך בין עירונית: נהיגה של עד 25 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס של 250 ₪, נהיגה של 26-40 קמ"ש מעל המותר תגרור קנס של 750 ₪ ונהיגה של 41 קמ"ש מעל המותר תגרור הזמנה לדין.

      בנוסף לפירוט הנ"ל, תקנות התעבורה קובעות חובה כללית לנהיגה במהירות סבירה תוך חובת התחשבות בתנאי הדרך וחובת האטה עד כדי עצירה מוחלטת במקרה של סכנה לנפש או לרכוש, בעיקר במצבים כגון קירבה למעבר חציה או כשהראות מוגבלת.

      מלבד הקנסות, שיטת הנקודות חלה על עבירות נהיגה במהירות מופרזת. על פי שיטה זו נצברות נקודות לאורך תקופה של שנתיים ממועד ביצוע העבירה (ולא מועד המשפט).

      אם יצברו 12 נקודות במהלך שנתיים אלו הנהג ידרש לעבור קורס נהיגה מונעת ואף יוכל להדרש לעבור פעם נוספת מבחן נהיגה.

      החלוקה במקרה דנן דומה לחלוקת הקנסות לעיל מבחינת טווחי המהירות המופרזת. בדרך עירונית ובין עירונית לא ינתנו נקודות בנהיגה של עד 20 קמ"ש או 25 קמ"ש בהתאמה. 8 נקודות ינתנו בנהיגה של 21-30 קמ"ש בדרך עירונית או 26-40 קמ"ש בדרך בין עירונית. 10 נקודות ינתנו במהירות מופרזת העולה על 31 או 41 קמ"ש בדרך עירונית ובדרך בין עירונית בהתאמה.

      מהירות מופרזת

      עזרים טכנולוגים של המשטרה

      עבירות המהירות המופרזת זוכים לאכיפה מוגברת על ידי המשטרה. הרשעה בעבירת מהירות מופרזת תתבסס רק על אמצעים טכנולוגיים שבשימוש המשטרה או על עדי ראיה שישבו ברכב וראו את מד המהירות. על פי הפסיקה, מהירות מופרזת לא ניתן לקבוע בהסתמכות על עדי ראיה. האמצעים המקובלים בשימושה של המשטרה לתפיסת נהגים במהירות מופרזת הם:

      ממל"ז – מד לייזר בעל טווח סטייה של 5 קמ"ש, אותם יש להפחית מהמהירות שבצג. כיוון שמכשיר זה אינו מצויד במצלמה, אין ביטחון בזהות הרכב. מלבד כשל זה, במקרה של משפט על התביעה להוכיח שהמכשיר פעל בצורה תקינה, הופעל על ידי מפעיל מיומן בצורה נכונה ובתנאי שטח מתאימים.

      מצלמה – התמונה המופקת מעידה על מהירות הנסיעה של הרכב, מספר רישויו ומקום הימצאו בעת הצילום. דו"ח המבוסס על צילום גם ניתן לביטול.

      דבורה (מכמונת BEE) – בניגוד לשני האמצעים המוזכרים לעיל, מכמונת זו נוחה וקלה להפעלה על ידי השוטר. השוטר יכול לקלוט את מהירות הנסיעה של הנהג גם במצב נייח וגם בעת נסיעה בניידת. אמצעי זה פחות מוכר משהניים הקודמים. כמו במקרים הקודמים אפשר לערער על אמינות המכמונת הנ"ל בבדיקת הוראת היצרן, רכבים נוספים בסביבת הרכב שהפריעו למדידה ועוד.]

      איזו מהירות נחשבת למהירות מופרזת?

      לשאלה זו אין תשובה חד משמעית מבחינה מספרית, שכן מהירות מותרת נקבעת לפי סוג הכביש ותנאי הדרך. כל מהירות שגבוהה מהמהירות המותרת, נחשבת למהירות מופרזת. כך, לדוגמא, נהיגה במהירות 40 קמ"ש יכולה להיחשב לנהיגה במהירות מופרזת אם היא נעשית ברחוב צר, ולנהיגה במהירות שאינה מופרזת כלל ואף נמוכה אם היא נעשית בכביש מהיר.

      אילו עונשים ניתנים על נהיגה במהירות מופרזת?

      נהיגה במהירות מופרזת יכולה לגרום לנזקים לנהג עצמו, לרכוש שבדרך (כמו כלי רכב אחרים, רמזורים, תמרורים וכדומה) וליתר משתמשי הדרך (הולכי רגל ונהגים אחרים). לכן, על נהיגה שכזו ניתנים עונשים.

      בדרך עירונית: העונש על נהיגה במהירות 20 קמ"ש מעל המותר הוא קנס של 250 ש"ח, על נהיגה במהירות 21-30 קמ"ש מעל המותר – קנס של 750 ש"ח ורישום 8 נקודות חובה, על נהיגה במהירות 31-40 קמ"ש מעל המותר – קנס של 1500 ש"ח ורישום 10 נקודות חובה, ועל נהיגה במהירות 41 קמ"ש או יותר מעל המותר – זימון למשפט ורישום 10 נקודות חובה.

      בדרך לא עירונית: העונשים זהים בהתאמה לנהיגה במהירות 25 קמ"ש מעל המותר, לנהיגה במהירות 26-40 קמ"ש מעל המותר, לנהיגה במהירות 41-50 קמ"ש מעל המותר ולנהיגה במהירות 51 קמ"ש או יותר מעל המותר.

      כיצד עבירות נהיגה במהירות מופרזת נאכפות?

      בכבישי ישראל נוכחים שוטרים רבים שמפקחים על מהירויות. בנוסף לכך, ברבים מכבישי ישראל מוצבות מצלמות "א3".

      למצלמות אלה יש קשר ישיר עם מרכז בקרה שמפענח את התצלומים מהכבישים, וכך ניתן לאתר את מספרי הרכבים ולשלוח לבעליהם דוחות לתשלום קנסות או לזמן אותם למשפט. יש לציין שמצלמות "א3" לא אוכפות רק עבירות מהירות, אלא גם עבירות נסיעה ברמזור אדום ובנתיב תחבורה ציבורית.

      אילו נהגים נוטים יותר לנהוג במהירות מופרזת?

      הנהגים שנוטים יותר לנהוג במהירות מופרזת הם הנהגים הצעירים – כלומר נהגים שטרם מלאו להם 24.

      נהגים אלה נוטים להיות מעורבים בתאונות דרכים באופן שיותר גבוה מחלקם היחסי בציבור הנהגים הישראלים. לפי נתוני הרשות למלחמה בתאונות דרכים, מהירות מופרזת הייתה מעורבת ב-33% מתאונות הדרכים שנהגים צעירים היו מעורבים בהן, ורק ב-7% מתאונות הדרכים שבהן היו מעורבים נהגים שאינם צעירים.

      מהירות מופרזת - שאלות נפוצות

      מהירות מופרזת מהי?

      כל מהירות העולה על המהירות המותרת בחוק נחשבת למהירות מופרזת. כאשר נהג עובר על חוק ונוהג במהירות מופרזת ולצורך הענישה, קיים מדרג מהירות אשר לפיו נבחנת חומרת העבירה.

      מהו העונש על נהיגה במהירות מופרזת?

      בנהיגה בדרך עירונית במהירות של עד 20 קמ"ש מעל המותר - 250ש"ח קנס.
      בדרך שאינה עירונית במהירות של עד 25 קמ"ש מעל המותר – 250 ₪ קנס.

      בדרך עירונית במהירות 21-30 קמ"ש מעל המותר – 750 ₪ קנס + 8 נקודות.
      בדרך שאינה עירונית 26-40 קמ"ש מעל המותר -750 ₪ קנס + 8 נקודות.

      בדרך עירונית במהירות 31-40 קמ"ש מעל המותר - 1500 ₪ קנס+ 10 נקודות
      בדרך שאינה עירונית במהירות של 41-50 קמ"ש - 1500 ₪ קנס+ 10 נקודות

      בדרך עירונית במהירות של 41 קמ"ש ומעלה – העמדה לדין
      בדרך שאינה עירונית 51 קמ"ש ומעלה – העמדה לדין

      תוך כמה זמן מתיישנת עבירת מהירות מופרזת?

      תוך שנתיים - כאשר מדובר ברכב השייך לחברה.

      תוך שנה – כאשר מדובר בדוח שניתן לנהג ביד.

      תוך 6 חודשים – במצב בו מדובר ברכב חדש.

      תוך 4 חודשים – כאשר הנהג צולם במצלמה.

      באילו מכשירים משתמשים כדי לאכוף מהירות מופרזת?

      מצלמה - המצלמה מצלמת את רכב הנהג והיא מותקנת בצמתים וברמזורים.

      ממל"ז (מד מהירות לייזר) - מכשיר שבאמצעות קרן לייזר מזהה את מהירות הנסיעה. כידוע במכשיר זו קיימת סטייה ועל כן מופחתים 5 קמ"ש בכל מדידה.

      דבורה – מכשיר זה מודד את מהירות הנסיעה בעזרת רדאר המשדר גלים אלקטרו מגנטיים.
      מכשיר זה הינו אמצעי האכיפה הפחות נפוץ אך עדיין נעשה בו שימוש.

      איך ניתן לבטל קנס על מהירות מופרזת?

      חשוב להדגיש, כי המשטרה לא נוהגת לבטל דוחות מהירות בקלות ועל כן המטרה העיקרית הינה הורדת הנקודות אותם קיבל הנהג בגין העבירה. קיבלתם דוח מהירות מומלץ להיוועץ בעו"ד לענייני תעבורה, אשר יבדוק את הדוח, יאתר את הכשלים ויסייע לכם לבטל את הדוח או להקל בעונש.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף