נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מהירות מופרזת – מה אומר החוק, מה אומר בית המשפט?

    המונח מהירות מופרזת מוכר לכולנו, אולם למה באמת הכוונה. מה הן המגבלות החוקיות, ואיך בית המשפט מתייחס לעברייני התנועה אשר מובאים לפניו בשל נהיגה במהירות מופרזת?

     

    מהירות מופרזת - מה אומר החוק, מה אומר בית המשפט?לפני שאתחיל, אם תפשו אותך נוהג במהירות מופרזת, וחשוב לך לבדוק מה עושים – התייעץ עמנו.

    תוכן עניינים

    מהירות מופרזת, דבר החוק!

    כיום נהיגה במהירות מופרזת מתייחסת לכל נהיגה מעל למהירות המותרת על פי חוק. נהיגה צריכה להיות מותאמת הן לתנאי הדרך, תנאי מזג האוויר ולמהירות המותרת. כל חריגה מכך תיחשב מהירות מופרזת. תקנה 54 לתקנות התעבורה אוסרת על ציבור הנהגים לנסוע מעבר למהירות הקבועה בפקודה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      משטרת ישראל מקפידה לאכוף איסור זה ולשם כך היא מציבה שוטרים בכבישים, מצלמות בדרכים אשר אנשים נוטים להגביר בהן מהירות וכדומה.

      ישנה חשיבות על פי החוק לשאלה בכמה קילומטר לשעה נהגת. לא דומה מי שנהג 20 קילומטר לשעה מעל למותר למי שעבר את המהירות המותרת ב50 קילומטר לשעה. הענישה עקב מהירות מופרזת מתחילה ממתן קנסות תעבורה אך יכולה לגרור גם הזמנה לדין ולצד הזמנה לדין קיים לשוטר שיקול דעת האם לשלול את רישיון הנוהג במהירות מופרזת באופן מיידי כדי למנוע ממנו המשך נהיגה מסוכנת. שלילה שכזו קרויה פסילה מנהלית.

      הענישה עקב מהירות מופרזת מתחילה ממתן קנסות תעבורה אך יכולה לגרור גם לשלילת רישיון הנהיגהאיסור על מהירות מופרזת, איסור מופרז?

      לכאורה, ציות לחוק אשר מכתיב את המהירות המותרת הינה דבר שבשגרה אשר איננו מסב כל קושי לנהג מן המניין. להוציא נהגים אשר שתו בטרם נהגו או השתמשו בחומרים אסורים כדוגמת סמים.

      עם זאת, ההוראה בדבר איסור על מהירות מופרזת איננה פשוטה כלל ועיקר.

      תקנה 51 לפקודת התעבורה קובעת כי על הנהג לנהוג במהירות סבירה. כלומר, על הנהג לנהוג בהתאם לתנאי הדרך, תנאי מזג האוויר וכדומה. פתאום, החוק האוסר על מהירות מופרזת אינו ברור כל כך…

      שהרי אין הסבר מדויק כיצד לנהוג בגשם שוטף. אם נהגתי בדרך עירונית בגשם שוטף, במהירות של 40 קמ"ש – האם נהגתי במהירות שעלולה להיחשב מהירות מופרזת? על אף שנהגתי בגדר הקילומטר לשעה המוכתב על פי התמרורים שבצידי הדרך ייתכן שהמהירות עדיין לא תראה סבירה לנהג אחר.

      מה היא אותה נהיגה סבירה? מי הוא אותו נהג סביר אשר עליי לנהוג כמוהו במצבים מעיין אילו?

      אנשים רבים אוהבים לנסוע במהירות מופרזת. הם אוהבים את ההתרגשות, הם אוהבים את הסכנה והם מסכנים את כולנו. אבל, מה על הנהג ה"רגיל"? זה שחושב שהוא נוהג כראוי ועם זאת לא ייתפס בעיניי אחרים כנוהג במהירות סבירה לאור תנאי הדרך או תנאי מזג האוויר. הוראה זו הופכת את האיסור למסובך ומעלה חשש בקרב ציבור הנהגים הישר וההגון שיכול בתום לב להיכנס למצב של נהיגה במהירות מופרזת.

      בית המשפט ויחסו למהירות המופרזת

      לאור האמור לעיל, עולה שאלת השאלות – איך בית המשפט מתייחס לנהיגה במהירות מופרזת. ראשית – כאשר עולה מתיאור האירוע כי הנהג פעל שלא כחוק, בידיעה שהוא נוהג במהירות מופרזת, היחס לעובר העבירה הינו חריף יותר.

      תאונות דרכים נתפסות כיום בידי בית המשפט ובקרב הציבור כמכת מדינה של ממש וכך גם היחס לעוברי העבירות. בית המשפט אינו בוחל באמצעים ואף לא מפחד לומר כי הוא מעניש לפעמים בצורה קיצונית למען יראו ויראו.

      עם זאת, אין דומה נהג אשר טעה בשיקול דעתו ונסע שלא בהתאם לתנאי הדרך, לנהג שעבר את המהירות המותרת ביודעין. על סוג הנהיגה לומד בית המשפט מאופי הנסיבות – נהג אשר נסע מהר, לא שעה להוראות השוטרים לעצור וכד' נמנה, ככל הנראה, על הנהגים אשר פעלו בכוונה תחילה בניגוד לחוק.

      האסור על מהירות מופרזת נועד להגן על ביטחוננו. הוא אומנם נשמע בחלקו (כמפורט לעיל) כמסובך לעיתים, אולם הפעלת שיקול דעת היא דבר נחוץ כאשר נוהגים במכונה, וחיוב להפעיל שיקול דעת הוא דבר שקשה למדוד אותו.

      פתחו עיניים, עקבו אחר תנאי הדרך, תנאי מזג האוויר והוראות החוק ואולי נצליח לצמצם את התופעה המחרידה של תאונות הדרכים.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף