נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    נהיגה בשכרות – איך יוצאים מזה?

    בשנים האחרונות אנו עדים להחמרה משמעותית בענישת המבצעים עבירות תנועה. 

    נהיגה בשכרות - איך יוצאים מזה?

    מגמה זו התפתחה לאור זאת כי הקטל הנוראי בדרכים נהיה דבר שבשגרה. חלק משמעותי ממדיניות ההחמרה הזו היא השינוי בחוק בכל הנוגע לעבירת נהיגה בשכרות.

    תוכן עניינים

    השורה התחתונה לעניין זה היא קביעתו של המחוקק על נהיגה בשכרות עונש מינימום- פסילה של רישיון הנהיגה לתקופה מינימאלית של שנתיים. מה עושים במקרה שבו הוגש כתב אישום בגין נהיגה בשכרות?

    נהיגה בשכרות – החורים בכתב האישום

    1. בדיקת ינשוף – מעבר לבעייתיות הבסיסית שקיימת עם מכשיר הינשוף, קרי החזקה הקיימת לגבי אמינותו למרות שזו טרם הוכחה, ישנם נהלים אשר נקבעו בתקנות על פיהם צריכה משטרת ישראל לבצע את בדיקת השכרות. במקרים בהם המשטרה סטתה מן הנוהל ייתכן ומצאנו פרצה בגדר ואנו בדרך לזיכוי. לדוגמא:

    א. בדיקת שכרות חייבת להתבצע לפחות 15 דקות לאחר שהנהג שתה אלכוהול בפעם האחרונה. במידה והשוטר לא המתין 15 דקות לפחות טרם עשה את הבדיקה וכי אין ראייה אחרת אשר תעיד על כך שחלפו לפחות 15 דקות מן המשקה אחרון, ישנו סיכוי לזיכוי.

    ב. המשטרה לא תמיד מבצעת את תהליך הכיול כפי שנדרש בתקנות וייתכן כי גם כאן קיימת אפשרות לערער את יציבותו של כתב האישום במקרה ונצליח להראות פגם בהליך זה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      2. סירוב להיבדק – באופן עקרוני, המסרב לעבור בדיקת שכרות דינו כנוהג בשכרות אך ישנם מקרים בהם לא יעמוד הסירוב להיבדק כנגד הנאשם. לדוגמא, מצב בו נדרש נהג על ידי שוטר לעבור בדיקת שכרות באמצעות הינשוף אך ישנה מניעה רפואית אמיתית מדוע לא יכול הנהג לעשות כן. במידה והשוטר מסרב לאפשר לנהג לתת דגימת דם, ייתכן כי סירוב זה יתקבל כהגנה לנאשם.

      3. ביצוע בדיקת מאפיינים לאחר ביצוע בדיקת ינשוף – בדיקת מאפיינים צריכה להתבצע טרם בדיקת הינשוף וזאת על מנת שבשעת בדיקת המאפיינים יבחן השוטר את הנהג באופן אובייקטיבי. במצבים בהם ישנו ספק כי בדיקת המאפיינים נעשתה לאחר בדיקת הינשוף קמה לנאשם הגנה ראויה.

      כדיי שהשוטר יבחן את הנהג באופן אובייקטיבי, יבצע השוטר את בדיקת המאפיינים טרם בדיקת הינשוף

      עמדת בתי המשפט

      הצגנו כאן מספר אופציות הגנה מקובלות במסגרתן יכול נאשם בנהיגה בשכרות לצאת זכאי. אולם יש לזכור כי המגמה הכללית של בתי המשפט בעניין נהיגה בשכרות היא מגמה של החמרה. מדיניות בית המשפט היא נוקשה והיא נוטה להחמיר עם נאשמים יותר מאשר להקל עמם.

      לעניין זה יצוין גם כי לבית המשפט אין מרחב תמרון ואין לו גמישות בכל הקשור להבחנה בין מקרים שונים והכלי היחיד המצוי לרשותו להקלה בעונש הוא ב-"נסיבות מיוחדות".

      משמעות הדבר היא שהרבה פעמים מדובר בסיטואציה של שחור או לבן, כלומר או שנהג יורשע בנהיגה בשכרות וגזר דינו יהיה פסילת רישיון לתקופה של לפחות שנתיים או שהנהג יזוכה. האופציה להשתייך למצב הביניים קרי, הרשעה ועונש קל יותר הוא מצב די נדיר. בהעדר אפשרות בחוק לשיקול דעת רחב, אין בית המשפט יכול להתחשב כדבר שבשגרה בנסיבות מקלות אלא במקרים חריגים ביותר.

      לאור כל האמור נדמה לי שכדאי לאמץ את הסיסמא: "אם שותים לא נוהגים" עד כמה שאפשר היות ואם נפלנו ברשת הזו הדרך החומה אינה קלה, במיוחד לאור המגמה הגוברת להחמיר עם הנאשמים בענייני תעבורה.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף