נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    נהיגה בשכרות – הרף המינימאלי לא מציאותי

    בשנים האחרונות אנו עדים לגידול מזעזע במספר תאונות הדרכים שיש בארץ. אותן תאונות הנגמרות באובדן חיים מזעזעות אותנו וגורמות לנו לפחד נוראי בכביש.

    נהיגה בשכרות - הרף המינימאלי לא מציאותי

    לאור זאת, ישנה מגמה, מזה מספר שנים, להחמיר את הענישה בתחום התעבורה למען שכבישי ישראל יפונו מעברייני תנועה.

    עבירה של נהיגה בשכרות גם היא הפכה בישראל למכת מדינה ועל כן מצווה המחוקק על בתי המשפט להטיל עונש מינימאלי של פסילת רישיון לתקופה של שנתיים בלבד לכל אדם המורשע בנהיגה בשכרות. לצד הביקורת הענפה הקיימת באשר לעונש זה, ישנם הטוענים כי הרף המינימאלי למדד אלכוהול הקבוע בחוק איננו מציאותי.

    רף המדידה לקביעת כמות האלכוהול המותרת תלוי בסוג הבדיקה:

    1. בדיקת דם – כאשר מבוצעת לנהג בדיקת אלכוהול באמצעות בדיקת דם הוא יימצא שיכור אם רמת האלכוהול בדמו תהיה גבוהה יותר מ-50 מיליגרם אלכוהול ב-100 מיליליטר של דם.

    2. בדיקת ינשוף – במסגרת בדיקה זו ייחשב אדם לשיכור אם בליטר אוויר נשוף נמצאו יותר מ-240 מיקרו-גרם אלכוהול.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      הרף המינימאלי – מה הבעיה?

      ישנן כמה טענות אפשריות לגבי רף האלכוהול הנהוג בישראל, הנה כמה מהן:

      1. הרף נמוך – הרף הקבוע בארץ הוא נמוך באופן יחסי למה שנהוג בעולם.

      2. הרף איננו מתיישב עם המציאות – הרף מוביל למצב ששתייה של כוס יין אחת או כוס בירה אחת, דבר לגיטימי לחלוטין, יכולה להכניס אדם להגדרה של שיכור ולהביא לפסילת רישיונו לתקופה של שנתיים לפחות.

      3. המדדים בעייתיים – היות שהם לא לוקחים בחשבון את ההבדלים המשמעותיים של השפעת אלכוהול על אנשים שונים.

      הרף האלכוהול הקבוע בארץ הוא נמוך באופן יחסי למה שנהוג בעולם

      הפתרון

      אין ספק שיצירת מדדים שיביאו בחשבון את הבעיות שהעלינו כאן אינה משימה קלה ובהיותנו אנשים ריאליים עלינו לחשוב על פיתרון אחר.

      מהו? גמישות בחוק. במה דברים אמורים? אין ספק כי פיתוח מדיניות סובלנית יותר לגבי נהיגה לאחר שתיית אלכוהול היא פרובלמאטית היות שהתופעה עצמה מאוד מסוכנת ובלתי רצויה. אולם, בשם הצדק וההיגיון חובה להפריד בין סוגים שונים של מקרים. לא ייתכן כי דינו של אדם שעבר אך במעט את רף האלכוהול הקבוע בחוק יהיה זהה לדינו של אדם אשר שתה חצי מהבר בו שהה כל הלילה.

      פקודת התעבורה במתכונתה הנוכחית איננה נותנת מענה לצורך זה ולטעמי מדובר במחדל קשה ביותר. חומרתו של מחדל זה מתגברת לאור העובדה כי רף האלכוהול המותר כחוק הוא נמוך באופן מוגזם.

      בדומה למקרים רבים אחרים ישנה כאן סוגיה של איזון. מצד אחד אין לאיש חולק על כך כי תופעת הקטל בדרכים חייבת להעלם מחיינו עד כמה שניתן. כתבות על מותם של בני אדם בתאונות דרכים נהיה בארץ דבר שבשגרה וחייבים לשים לכך סוף. אני משוכנעת כי איש גם אינו חולק על כך שעבירה של נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה שיש להוקיעה מן השורש. אולם פעולה למען מטרה אחת אינה בהכרח משמעה פגיעה בערכים אחרים.

      הכוונה היא שאין כל סיבה לכך שרף האלכוהול המותר יהיה בלתי סביר. כמו כן אין סיבה שלא יותר לבית המשפט שיקול דעת להבחנה בין מקרים שונים ונהגים שונים. לקיחה בחשבון של שני הדברים שציינתי זה עתה לא יפגעו במלחמתנו כנגד נהיגה בשכרות אלא יתנו למצב צביון קצת יותר ריאלי שניתן יהיה לעמוד בו וכמו כן ישפרו את אמון הציבור במערכת המשפט אשר.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף