נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    נהיגה בשכרות בישראל – מול נהיגה בשכרות בעולם

    נהיגה בשכרות היא עבירה חמורה בכל העולם אך ניתן למצוא הבדלים בהתייחסות המשפטית אליה. ההבדל המרכזי הוא בהגדרה של נהיגה בשכרות.

    נהיגה בשכרות בישראל – מול נהיגה בשכרות בעולם

    בארצות הברית לדוגמא מוגדרת תאונה תחת נהיגה בשכרות כתאונה בה אחד הנהגים המעורבים היה בעל ריכוז של לפחות 0.08 גרם אלכוהול לדציליטר דם. בישראל לעומת זאת נהיגה בשכרות היא חציית רף של 0.05%: 50 מיליגרם אלכוהול ל-100 מיליליטר דם. בנוסף, קיימים הבדלים באופן בו התרבות המקומית מתייחסת אל צריכת אלכוהול.

    תוכן עניינים

    ברחבי העולם נוהגים לשתות יותר מאשר בישראל, כאשר בתוך חלק מהמדינות המערביות האלכוהול הוא גורם בולט בחברה ובתרבות.

    שיעורי צריכת האלכוהול בישראל קטנים משיעורי הצריכה במדינות כמו אוסטרליה, בריטניה, אירלנד, צרפת, גרמניה ומדינות מערביות נוספות.

    למעשה, מחקרים אשר פורסמו באחרונה מראים כי בישראל צורכים רק שביעית מכמות האלכוהול הנצרכת בקנדה ובאוסטרליה. כמובן שאין משמעות חוקתית לנתונים הללו והענישה המינימאלית על עבירות נהיגה בשכרות עדיין חמורה למדי, אך ניתן ללמוד מתוכם על הגישה האזרחית לנושא של נהיגה תחת השפעת חומרים מן הסוג הזה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      שינויים בהרגלי צריכת האלכוהול

      ההגירה של אוכלוסיות עם הרגלי צריכת אלכוהול ייחודיים שינו את תרבות הבילויים והשתייה בישראל. ישנו גידול בדפוסי הצריכה של המשקאות האלכוהוליים במסגרות ביתיות וחברתיות. סוגי האלכוהול המיובאים לישראל גדלים מדי שנה, בני נוער מתנסים מוקדם יותר בשתיית אלכוהול ובחלק ממקומות העבודה נוהגים לצאת אל בילויים מרוכזים המערבים שתיית משקאות אלכוהוליים.

      בהתאם למגמה זו חלה עלייה גם בשיעור הנהגים אשר מבצעים עבירות נהיגה בשכרות. המצדדים בחוקים המחמירים טוענים כי העלייה במספר הנהגים השיכורים היא פונקציה של הרגלי צריכה חדשים, לעומת המתנגדים אשר מפנים את תשומת הלב אל האכיפה האינטנסיבית שלא הייתה קיימת בעבר.

      כיום המשטרה מפעילה ניידות ונציגי אכיפה בכל רחבי הארץ על מנת לאתר נהגים שיכורים. מנטאליות זו לא הייתה קיימת בעבר ולדעתם של רבים היא מחמירה מדי עם ציבור האזרחים.

      כיום המשטרה מפעילה ניידות ונציגי אכיפה בכל הארץ על מנת לאתר נהגים שיכוריםשימוש במכשיר הינשוף ברחבי העולם

      עוד אספקט דרכו ניתן לבחון את הפער בין נהיגה בשכרות בישראל מול נהיגה בשכרות בעולם הוא השימוש במכשיר הינשוף.

      בשנים האחרונות מהווה הינשוף את הכלי המרכזי במלחמה בתאונות הדרכים ובנהגים השיכורים.

      על פי החוק הבריטי, מותר לשוטר ליטול דגימה של אוויר נשוף רק אם קיים חשד סביר לכך שהנהג ביצע עבירת נהיגה בשכרות. בישראל לעומת זאת לא נדרש קיומו של חשד כזה. מצד שני, גם בבריטניה ניתן לזהות מגמה של החמרה והחוקים החדשים העומדים לפני אישור מתירים בדיקות אוויר נשוף אקראיות.

      חוקים ייחודיים במדינות אחרות

      החוק באירלנד דומה לחוק הישראלי בכך שהוא מאפשר לשוטר לדרוש מנהגים לבצע בדיקת ינשוף אקראית. סירוב נחשב עבירה בפני עצמה ובאירלנד מותר לשוטר לקחת דגימת אוויר גם מנהגים המצויים בבית חולים לאחר תאונת דרכים.

      בקנדה התירו בעבר לנהגים לסרב לביצוע בדיקות אוויר נשוף, אולם כיום החוק השתנה ושוטרים רשאים לדרוש זאת. מחצית ממדינות ארצות הברית מחייבות בדיקות שכרות להרוגים בתאונות דרכים וזאת על מנת לדעת האם האלכוהול הוביל לתאונה, בעוד בישראל לא קיים חוק כזה. הפתולוג בארץ אינו נדרש ליטול דגימת דם מנהגים המעורבים בתאונות דרכים קטלניות.

      ממשיכים לעקוב

      לסיכום, החוק לגבי נהיגה בשכרות מעניין ומרתק. ניתן להיעזר בחוקים שנכנסו לתוקף ברחבי העולם על מנת להבין כיצד לשכלל את מערכת החוקים והשיקולים הקיימת בישראל. מנגד, אין ספק כי ישראל נחשבת למדינה המחמירה עם נהגים שיכורים.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף