נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    השלכות של סירוב נהג לבצע בדיקת שכרות

    בבדיקת שכרות, המכונה גם "בדיקת ינשוף", נמדדת כמות האלכוהול שנושף הנבדק, מעומק הריאות שלו לתוך יחידות המדידה שבמכשיר המכונה "ינשוף" (מלשון "לנשוף").

    השלכות של סירוב נהג לבצע בדיקת שכרות

    כיום, לשוטר בישראל יש סמכות ולעצור כל נהג לבצע בדיקת שכרות, גם אם נסיעתו אינה מסכנת את הדרך ולא מעוררת כל חשד. מאמר זה יעסוק בהשלכות של סירוב נהג לבצע בדיקה שכזו.

    תוכן עניינים

    סירבת לבצע בדיקת שכרות? ההנחה היא שנהגת בשכרות

    לפי סעיף 64ד.(א) לפקודת התעבורה, את הנהג המסרב לבצע בדיקת שכרות – יש לראות כמי שנהג בשכרות, כפי שנקבע בסעיף 62(3) לאותה הפקודה. דינו הוא:

    • שנת מאסר
    • קנס כספי בסך 10,000 ₪
    • בית המשפט רשאי לפסול לנהג הסרבן את רישיון הנהיגה שלו למשך שנתיים.

    יש לציין שהדבר תקף לא רק שהנהג מסרב לבצע בדיקת שכרות, אלא גם כאשר הוא מסרב למסור דגימת שתן או דגימת דם לבדיקת מעבדה.

    ואולם, לא כל סירוב של נהג לבצע בדיקת שכרות, מוביל באופן אוטומטי לעונשים שצוינו. השוטר שדורש מהנהג לבצע את הבדיקה, חייב להסביר לנהג מה מטרתה של בדיקה זו, וכן לציין בפניו את ההשלכות המשפטיות של הסירוב לביצוע הבדיקה.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם נשיפה חלשה נחשבת לסירוב לבצע בדיקת שכרות?

      יש להבהיר שגם נהג שנושף למכשיר הינשוף, יכול להיראות כמי שסירב לבצע בדיקת שכרות. הדבר רלוונטי במקרים שבהם הנהג נושף באופן חלש למכשיר הינשוף, שמזהה בעיית נשיפה, מה שמוביל למסקנה שהנהג הכשיל בכוונה את הבדיקה ויש לראות זאת כסירוב לביצוע הבדיקה.

      נשיפה חלשה יכולה גם שלא להיחשב לסירוב לביצוע בדיקת שכרות, למשל במקרים בהם הנהג הוא חולה באסטמה או במחלת ריאות כלשהי. עם זאת, נטל ההוכחה מוטל על הנהג עצמו, ואם הוא לא מוכיח כי נשיפתו חלשה עקב מחלה – הוא נחשב למי שסירב לבצע בדיקת שכרות.

      ההשלכות של סירוב לבצע בדיקת שכרות – לא תמיד נוגעות רק לנהג

      רבים נוטים לחשוב, שההשלכות המשפטיות של סירוב לבצע בדיקת שכרות – נוגעות רק לנהג עצמו, וכל גורם אחר כלל לא יכול להיות קשור לעניין. בפועל, הדבר אינו כך. סעיף 62(3) לפקודת התעבורה, קובע כי דינו של ממונה על הרכב המסרב לבצע בדיקת שכרות – זהה לדין של נהג המסרב לעשות כן.

      יש להבהיר שגם נהג שנושף למכשיר הינשוף, יכול להיראות כמי שסירב לבצע בדיקת שכרותלפי סעיף 64ב.(א) לפקודת התעבורה, "ממונה על הרכב" יכול להיות:

      1. מורה לנהיגה, כאשר הנוהג ברכב הוא תלמידו
      2. אדם הממלא את חובת הליווי, כאשר הנוהג ברכב הוא נהג חדש שזקוק למלווה על פי החוק.

      לסיכום, נהג המסרב לבצע בדיקת שכרות, נחשב למי שנהג בשכרות, ודינו צפוי להיות שנת מאסר, קנס כספי בסך 10,000 ₪, וכן בית המשפט רשאי לפסול את רישיון הנהיגה שלו למשך שנתיים. כל זאת, אם השוטר הסביר לנהג מה מטרת הבדיקה ומהן ההשלכות המשפטיות של הסירוב לבצעה.

      אם הנהג נושף חלש למכשיר הינשוף, והוא לא מוכיח שעשה זאת כי הוא חולה באסטמה או במחלת ריאות כלשהי – נשיפתו החלשה נחשבת לסירוב לביצוע בדיקת שכרות. בנוסף, דין ממונה על הרכב (מורה לנהיגה בעת שיעור נהיגה/מלווה כשהנוהג ברכב הוא נהג חדש) המסרב לבצע בדיקת שכרות – זהה לדין של נהג המסרב לעשות כן.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף