נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    info@lowforums.co.il

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    האם נהיגה בשכרות היא עבירה פלילית?

    נהיגה בשכרות היא עבירה תעבורתית חמורה במיוחד, שכן ידוע לכל כי מי שנוהג תחת השפעת אלכוהול מסכן את עצמו ואת הסביבה. כיוון שמדובר בעבירת תעבורה, ישנה נטייה לחשוב כי נהיגה בשכרות היא אינה עבירה פלילית, בעוד שלא כך הדבר.

    המאמר שלפניכם יסייע לכם להבין באילו מצבים ייחשב נהג כמי שנהג בשכרות, אילו בדיקות שכרות ניתן לבצע, מהי חומרת עבירת הנהיגה בשכרות, מהן ההשלכות שלה ועוד.

    תוכן עניינים

    מהי נהיגה בשכרות?

    אדם שנמצא בגופו אלכוהול בריכוז גבוה מהמותר בחוק או סם מסוכן, ייחשב כמי שנהג בשכרות. נהיגה בשכרות כוללת גם מצב בו אדם שתה משקה משכר בעת נהיגה או בעת שהוא ממונה על הרכב ועושה זאת בדרכים או במקום ציבורי.

    ריכוז האלכוהול המותר בדם על פי החוק, הוא עד 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, ששווה ערך ל50 מיליגרם אלכוהול ב100 מיליליטר דם. חשוב לציין, כי החוק נוקשה יותר כלפי סוגים מסוימים של נהגים כגון נהגים צעירים ונהגים חדשים, כך שהחוק מתיר להם בשונה מנהגים אחרים עד 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, ששווה ערך ל10 מיליגרם אלכוהול ב100 מיליליטר דם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כיצד נערכת בדיקת שכרות?

      קיימות מספר דרכים בהן ניתן לערוך בדיקת שכרות:

      1. בדיקת מאפיינים – בדיקת מאפיינים היא בדיקה ראשונית שמתבצעת על ידי שוטר ונועדה להערכה כללית. בבדיקה זו השוטר יבחן מאפיינים שונים ביניהם ריח, צורת הדיבור וההתנהגות של הנבדק, ומבחני ביצוע כגון עמידה יציבה, הליכה על קו ישר ועוד.
      2. נשיפון – מדובר בבדיקה ראשונית, בה הנבדק מתבקש לנשוף למכשיר הנשיפון המציג תוצאה משוערת של רמת האלכוהול בגוף.
      3. ינשוף – נבדק שנכשל בבדיקת הנשיפון, יידרש לבצע בדיקת ינשוף שכן מדובר בבדיקה מהימנה יותר. בניגוד לנשיפון, תוצאות בדיקת הינשוף עשויות לשמש כראייה בבית המשפט.
      4. בדיקת דם/שתן – בדיקת שתן ובדיקת דם הן הבדיקות המצביעות על הימצאות סם מסוכן או אלכוהול בגוף באופן המדויק ביותר. בדיקת דם תיעשה על ידי גורם רפואי המוסמך לכך ותיערך בתחנת משטרה בתנאי מרפאה.
      5. דגימת רוק – דגימת רוק נלקחת על ידי שוטר, ומטרתה היא לבדוק האם מצוי סם מסוכן בגוף הנבדק.

      האם נהיגה בשכרות מהווה עבירה פלילית?

      נהיגה בשכרות היא עבירת תעבורה המצויה בפקודת התעבורה, ואכן מהווה עבירה פלילית. לצד עבירות התעבורה הקלות יותר, שעשויות להסתכם בקנס, עבירת הנהיגה בשכרות היא עבירת תעבורה חמורה, שיש עליה חובת משפט ועונשים חמורים יותר.

      למרות שמדובר בעבירה פלילית ובשונה מעבירות פליליות אחרות, נהיגה בשכרות ברוב המקרים אינה גוררת עימה רישום פלילי, שכן זוהי עבירה שאין בה קלון. העבירה תירשם בעבר התעבורתי של אותו אדם המופיעות במשרד הרישוי.

      מתי נהיגה בשכרות תהיה כרוכה ברישום פלילי?

      מצבים בהם נהיגה בשכרות עשויה להוביל לרישום פלילי הם מצבים חמורים במיוחד בהם הנהגים שנהגו בשכרות היו מעורבים בתאונת דרכים שהובילה לנזקים.

      למשל, במצבים בהם נהרג אדם אחר כתוצאה מהנהג שיכור, ונקבע כי הנהג אשם בגרימת מוות ברשלנות. מדובר בנסיבות חמורות שהופכות את העבירה לחמורה יותר, ובהתאם לכך גם ההשלכות והעונש יהיו חמורים יותר.

      מהו העונש על נהיגה בשכרות?

      החוק קובע עונש מינימום לאדם שהורשע בנהיגה בשכרות של פסילת רישיון למשך שנתיים, או פסילת רישיון למשך ארבע שנים במקרה בו אותו אדם הורשע בעבירה זו בשנה קודם לכן.

      על אף האמור לעיל, בנסיבות מיוחדות רשאי בית המשפט לפסוק תקופת פסילת רישיון קצרה יותר. על כן, כפי שצוין קודם, במקרים חמורים וקיצוניים נהיגה בשכרות עלולה להביא לעונש של מאסר שנתיים או קנס כספי גבוה במיוחד.

      לסיכום, לאור העובדה כי נהיגה בשכרות היא עבירה המצויה בפקודת התעבורה, ולרוב אינה כרוכה ברישום פלילי, רבים נוטים לחשוב כי נהיגה בשכרות היא אינה עבירה פלילית. אך מדובר בטעות, שכן נהיגה בשכרות היא אכן עבירה פלילית והיא עלולה לגרוף עימה עונשים חמורים.

      לכן, הימנעו מנהיגה לאחר צריכת אלכוהול ושמרו על עצמכם ועל סביבתכם. במידה שנקלעתם למצב בו הנכם מואשמים בנהיגה בשכרות, יש לפנות לעורך דין מומחה לקבלת סיוע משפטי מקצועי.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף