נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מתי יש סיכוי לעסקת טיעון בנהיגה בשכרות

    נהיגה בשכרות נחשבת לעבירת תעבורה חמורה ביותר, ולכן הנהג המואשם בה עומד בפני אפשרויות לסנקציות רבות וקשות.

    פקודת התעבורה קובעת כי נהג אשר הואשם בנהיגה בשכרות, רישיון הנהיגה שלו יישלל לתקופה של שנתיים לפחות, בנוסף לעונשים נוספים מהם הוא עשוי לסבול.

    אולם ככל שהנהג יצליח להגיע להסדר טיעון עם התביעה, הענישה המינימלית עשויה לפחות בצורה משמעותית ביותר עד כדי שלילת הרישיון למספר חודשים בודד.

    תוכן עניינים

    מהי עבירת נהיגה בשכרות?

    על פי פקודת התעבורה ישנם שני מצבים בהם נהג ייחשב כנוהג בשכרות:

    משקה משכר: נהג אשר יש בגופו משקה משכר מעל השיעור המותר בחוק. השיעור המותר בחוק מתחלק בין נהגים הנחשבים לאוכלוסייה מיוחדת – נהג מקצועי, נהג חדש ונהג צעיר לבין שאר הנהגים.

    כאשר מדובר בבדיקת ינשוף, לנהגי האוכלוסייה המיוחדת אסור שיימצא שיעור אלכוהול מעל 50 מיקרוגרם לליטר אוויר נשוף, ולשאר הנהגים 240 מיקרוגרם (אם כי האכיפה בפועל מתבצעת מעל 290 מיקרוגרם).

    כאשר מדובר בבדיקת דם, לנהגי האוכלוסייה המיוחדת אסור שיימצא בדמם שיעור של 10 מיליגרם אלכוהול ביחס ל-100 מ"ל דם, ואילו לשאר האוכלוסייה מדובר על 50 מיליגרם אלכוהול.

    חשוב לדעת, כי השיעור המותר לאוכלוסייה המיוחדת הוא נמוך עד כדי כך שהמשמעות היא שאסור להם לנהוג לאחר שתיית אלכוהול.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      סמים: נהג הנוהג כאשר יש בגופו סם או תוצרי חילוף חומרים הנובעים מהשימוש בסם. בניגוד למשקה משכר, אין שיעור המותר לנהיגה כאשר מדובר בסמים.

      ענישת מינימום על נהיגה בשכרות

      לאור החומרה הרבה של עבירת הנהיגה בשכרות, לנהג המורשע בה צפויות סנקציות קשות כגון:

      • קנס כספי.
      • צבירת נקודות.
      • מאסר על תנאי.
      • מאסר בפועל (בדרך כלל על רקע מעורבות בתאונת דרכים עם נזקי גוף).
      • ועוד.

      בנוסף לכך, קובע סעיף 39א לפקודת התעבורה, ענישה נוספת מינימלית. כלומר, כאשר נהג מורשע בנהיגה בשכרות החוק קובע עונש מינימלי, שאליו עשויים להתלוות עונשים נוספים.

      הענישה המינימלית היא שלילת רישיון הנהיגה למשך שנתיים לפחות, ואם מדובר בנהג שהורשע בעבירה זו במהלך השנה האחרונה, רישיונו יישלל לארבע שנים לפחות.

      מהי עסקת טיעון בדבר נהיגה בשכרות ומה היתרון שלה?

      עסקת טיעון או הסדר טיעון בדבר נהיגה בשכרות, הוא הסדר המתבצע בין התביעה לבין הנהג הנאשם שנגדו הוגש כתב אישום בגין עבירת נהיגה בשכרות.

      במסגרת הסדר הטיעון שייחתם בין הצדדים, עשוי סעיף העבירה בו יואשם הנהג להשתנות מעבירה של נהיגה בשכרות, לעבירה של נהיגה תחת השפעת משקאות משכרים.

      על פניו סעיפי העבירה הללו נשמעים די דומים, אך יש ביניהם הבדל תהומי לנהג הנאשם – עבירת הנהיגה בשכרות מייחסת לנהג נהיגה עם כמות ספציפית של אלכוהול, בעוד שעבירת הנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים מייחסת לנהג נהיגה תחת אלכוהול ללא כמות מסוימת.

      ההבדל הזה הופך משמעותי עוד יותר לעניין הענישה. בעוד שעונשה המינימלי של עבירת הנהיגה בשכרות הוא שלילת הרישיון למשך שנתיים, עונשה המינימלי של עבירת הנהיגה תחת השפעת משקאות משכרים הוא שלילת הרישיון למשך שלושה חודשים – כלומר, הבדל משמעותי ביותר.

      חשוב לציין כי על הסדר הטיעון לקבל את אישורו של בית המשפט בכדי שייכנס לתוקף. אולם, מאחר ובית המשפט אינו מעורב בהסדר הטיעון, שכן הוא נחתם בין התביעה לבין הנהג הנאשם, הוא גם לא מחויב לו. אך בדרך כלל, הסדר הטיעון יקבל את אישורו, אלא אם מדובר בהסדר טיעון אשר ייראה לבית המשפט שנחתם תחת חוסר סבירות קיצוני.

      מתי יהיה ניתן להשיג עסקת טיעון בדבר נהיגה בשכרות?

      בנקודה זו מתבקשת השאלה הבאה – מדוע שהתביעה תסכים להסדר טיעון? הרי, אם מדובר בנהג המתאים לעבירת הנהיגה בשכרות ולענישה חמורה יותר, מדוע שתסכים התביעה להקל עם הנהג, ולהמיר את עונשו לשלילת רישיון של מספר חודשים בלבד.

      בדרך כלל, התשובה לשאלה הזו היא כשלים ראייתיים. מאחר ובית המשפט לתעבורה הוא ערכאה פלילית, על התביעה להוכיח מעבר לספק סביר את אשמו של הנהג. כלומר, להוכיח אשמה בשיעור הנושק לוודאות מוחלטת.

      במידה ויהיה ניתן להצביע על כשלים ראייתיים אשר יטילו בספק, ולו במעט את אשמת הנהג בעבירה, גוברים הסיכויים להסדר טיעון. כשלים שכאלו יכולים להיות מגוונים, להלן כמה דוגמאות:

      1. סירוב לבדיקת ינשוף: נהג שסירב לבדיקת ינשוף, ישנה חזקה לפיה הוא נהג בשכרות. אולם החוק דורש כי תוסבר לנהג משמעות הסירוב. ככל שלא הוסברה לו המשמעות, ייתכן כי ישנו כשל משפטי.
      2. כיול המכשיר: על מכשיר הינשוף לעמוד בתקנים הנדרשים, ולעבור כיול כנדרש. ככל שלא נעשו דברים אלו, ייתכן שמדובר בכשל ראייתי.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף