נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    info@lowforums.co.il

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    האם כדאי לסרב לבדיקת שכרות? (מדריך משפטי)

    לאור חומרתה ושכיחותה של עבירת הנהיגה בשכרות, תקנות התעבורה קובעות ששוטר יכול לעצור נהג לבדיקת שכרות באופן אקראי, גם ללא חשד סביר שהוא נוהג בשכרות. לרוב, מחסומים משטרתיים יוצבו בסמוך למקומות בילוי בהם הסבירות לשתות אלכוהול, ולאחר מכן לנהוג, גבוהה.

    ישנן מספר בדיקות שכרות, ולסירוב לבצע בדיקות שונות, משמעות משפטית שונה.

    תוכן עניינים

    מה קורה לאחר שנהג נעצר לבדיקת שכרות?

    כאשר שוטר עוצר נהג, הוא מבצע לו בדיקת נשיפה, הנותנת אינדיקציה ראשונית האם הנהג שיכור. הנשיפון הוא מכשיר קטן, אליו מחוברת פיה חד פעמית שהנהג נושף לתוכה. לאחר הנשיפה התוצאות מתקבלות באופן אוטומטי וכמות האלכוהול שנמדדה בגופו של הנהג מוצגת במכשיר. נהג שיכור, קרי נהג שנכשל בבדיקה, הוא נהג שנמצא בגופו מעל 290 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      בנוגע לנהג צעיר (מתחת לגיל 24), נהג חדש, נהג ברכב ציבורי (למשל, אוטובוס) או נהג שנוהג ברכב מסחרי או ברכב עבודה שמשקלם מעל ל-3,500 קילוגרם, נקבע רף חמור יותר לשכרות, והנהג יחשב לשיכור אם ריכוז האלכוהול עולה על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף.

      האם ניתן לסרב לבצע בדיקת נשיפה ומהן ההשלכות?

      לפי תקנות התעבורה נהג אינו מחויב לבצע בדיקת נשיפה ולכן סירוב לבצעה לא יגרור הגשת כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות. מנגד, הסירוב ישתווה לכישלון בבדיקה, ויהיה על הנהג לעבור בדיקות נוספות.

      לאחר שהשוטר מסביר לנהג את משמעות הסירוב, הוא יבצע לו בדיקת מאפיינים/ביצוע. מדובר בבדיקה שלרוב מתבצעת בשטח ומטרתה לבדוק האם הנהג שיכור בעזרת מבחנים קוגניטיביים, הכוללים:

      1. עמידה ישרה והטיית הראש;
      2. הליכה ישרה על קו;
      3. הנחת אצבע על האף.

      לפני שהשוטר מבצע את הבדיקה, עליו להסביר לנהג את משמעותה ולהדגים כל אחד מהמבחנים, טרם הנהג מבצע אותם. מכיוון שגם בדיקה זו לא מצויה בתקנות, השוטר חייב להבהיר שסירוב לבצע את בדיקת המאפיינים לא יגרור "חזקת שכרות", אך הנהג יידרש לבצע בדיקת שכרות אחרות. ככלל, יהיה מדובר בבדיקת הינשוף.

      מהי בדיקת הינשוף והאם ניתן לסרב לבצעה?

      אם נהג נכשל בבדיקות הנשיפה והמאפיינים או סירב לבצען, שוטר רשאי לקחת אותו לתחנת המשטרה לטובת ביצוע בדיקת ינשוף, המבצע שוטר מוסמך. גם בבדיקה זו הנהג נושף לתוך צינור המחובר למכשיר, והתוצאה מוצגת בו בצורה מיידית, ואמינה ביותר. תוצאת הבדיקה, כאשר היא נערכת כראוי, היא ראיה קבילה בבית המשפט.

      לפיכך, אם הנהג מסרב לבצע גם את בדיקת הינשוף השוטר חייב להסביר לו מה המשמעות המשפטית של הסירוב, והיא – כי על הנהג מוטלת חזקה כי הוא נוהג שיכור, מבלי צורך לבצע שום בדיקה. יוגש כנגד הנהג המסרב כתב אישום בגין עבירת הנהיגה בשכרות, והוא צפוי לעונשים שעבירה זו גוררת. מעבר לכך, מכיוון שהאדם לא הסכים לבצע את הבדיקה, תשויך לו נהיגה בשכרות ברף הגבוה ביותר.

      גם אדם שמנסה להכשיל את הבדיקה (למשל, לנשוף בצורה לא תקינה) או לעכבה בתירוצים שונים, ייחשב כמי שסירב לבצעה, ויוביל להגשת כתב אישום בעבירה.

      בדיקות שכרות נוספות

      בדיקה נוספת שניתן לבצע, היא בדיקת דם – האמינה ביותר לבחינת שכרות. מכיוון שבדיקת דם היא פולשנית, היא מחייבת חשד סביר לנהיגה בשכרות, שכישלון בבדיקת הנשיפה או בבדיקת המאפיינים, מהווה. סירוב לבצע בדיקת הדם, שקול לסירוב לבצע בדיקת ינשוף והנהג יחשב כשיכור ויוגש כנגדו כתב אישום.

      לנהג אין זכות לבחור את סוג הבדיקה שתבוצע לו, והחלטת השוטר היא האם לבצע בדיקת דם או ינשוף. "התעקשות" על ביצוע בדיקה מסוימת מסיבה שאינה מוצדקת (למשל, בעיה רפואית חמורה), עלול להיחשב גם כסירוב לביצוע הבדיקה.

      מסיבות לוגיסטיות לרוב לא מבוצעות בדיקות דם, מכיוון שרק אדם בעל הכשרה רפואית יכול לבצעה, ולעיתים יהיה צורך לקחת את הנהג לבית חולים, בעוד שמכשיר הינשוף מצוי כמעט בכל תחנת משטרה. המקרים בהם כן תבוצע בדיקת דם לנהג, היא כאשר הייתה תאונת דרכים עם נזק, והחשד הוא שהיא התבצעה עקב נהיגה בשכרות.

      עוד בדיקה המחייבת חשד סביר לביצועה היא בדיקת שתן. התנאי לקיומה הוא שמירה על כבוד הנהג (למשל, לבצעה בתחנת המשטרה או במקום מוצנע בשטח). גם סירוב לבצע בדיקת שתן, יוביל להגשת כתב אישום בעבירה של נהיגה בשכרות.

      סיום

      בעוד שבדיקת הנשיפון ובדיקת המאפיינים אינן מחוייבות מכוח התקנות וסירוב לבצען לא יגרור סנקציה מלבד ביצוע בדיקות נוספות, סירוב לביצוע בדיקת הינשוף, הדם והשתן, יגרור חזקה כי הנהג הוא שיכור ויוגש כנגדו כתב אישום בעבירה זו.

      מעבר לכך, אדם שסירב לבצע בדיקות אלו יחשב כשיכור ברף הגבוה ביותר, ובית המשפט יטיל עליו את העונש המקסימלי. לפיכך, לא מומלץ לסרב לבצע בדיקות אלו.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף