נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    כמה זמן אחרי עישון קנאביס מותר לנהוג (מדריך משפטי)

    אדם נחשב כנהג שיכור, בין היתר, אם בבדיקת שכרות, נמצא בגופו סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן. פקודת התעבורה אוסרת על נהיגה תחת השפעה של סמים משכרים או מסוכנים, ומדובר בעבירת תעבורה חמורה ביותר, וכך גם הענישה עליה.

    כמה זמן אחרי עישון קנאביס מותר לנהוג (מדריך משפטי)

    בתוך הסמים האסורים לנהיגה תחת השפעתם, מצוי גם הקנאביס, לרבות הקנאביס רפואי. היחס של המחוקק, המשטרה, ובתי המשפט כלפי הנוהגים תחת השפעת קנאביס, הוא מחמיר – בדומה ליחסם לקנאביס רפואי.

    תוכן עניינים

    עבירת הנהיגה תחת השפעת סמים

    פקודת הסמים המסוכנים מונה את כל החומרים האסורים, המוגדרים "סמים", לפי דרגתם חומרתם. מבחינת פקודת התעבורה, לעניין ביצוע עבירת הנהיגה תחת השפעת סם, אין הבחנה בין סמים "קלים" (כמו קנאביס וחשיש) לעומת סמים "קשים" (כמו קוקאין והרואין).

    מעבר לכך, אין זה משנה מתי הנהג צרך את הסם, וייתכן שהסם נצרך גם אם ימים או שבועות לפני הבדיקה, שכן מחקרים הוכיחו ששרידיו של הקנאביס יכולים להימצא בגופו של אדם גם שלושה שבועות לאחר הצריכה.

    במילים אחרות, אין כמות סם מינימלית, או סוג סם, המותרים לצריכה לפני נהיגה. כל אדם שייתפס גם עם כמות מזערית של סם בגופו בעת נהיגה – יואשם בעבירה של נהיגה תחת השפעת סם. נטל ההוכחה להוכיח כי לא הייתה נהיגה תחת השפעת סמים – מוטל על הנהג.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      האם מותר לנהוג תחת השפעה של קנאביס רפואי?

      כאמור, אסור לנהוג תחת השפעה של סם מכל סוג שהוא – ובתוך כך קנאביס. לפיכך עולה השאלה האם ישנה הבחנה בנוגע לנהיגה תחת השפעת קנאביס רפואי. כיום, התשובה על שאלה זו חד משמעית, וגם תחת השפעה של קנאביס רפואי אסור לנהוג. נהג שימצא נוהג תחת השפעה של קנאביס רפואי חשוף להגשת כתב אישום בעבירה של נהיגה תחת השפעת סמים ולענישה בעקבות כך.

      מדובר במצב אנומלי עבור משתמשי הקנאביס הרפואי, שעומדים בפני דילמה: האם לצרוך את הסם ולהקל על הכאבים בהם מצויים, ובכך לוותר על חופש התנועה שלהם והיכולת לנהוג. בשנת 2018 היה ניסיון להסדיר את הנושא בתקנות, ולאפשר למשתמשי קנאביס רפואי לנהוג תחת השפעתו, במסגרת תנאים מסוימים (כגון, לחכות מספר שעות מרגע הצריכה ועד הנהיגה, לנהוג רק ברכבם הפרטי, ועוד).

      עם זאת, נכון לשנת 2023 תקנות אלו טרם נכנסו לתוקף.

      הענישה בגין נהיגה תחת השפעת קנאביס

      הענישה בגין נהיגה תחת השפעת סמים – ובתוכם גם קנאביס רפואי, מחמירה. עבירה זו כוללת בצידה עונש מינימום של שלילת רישיון הנהיגה למשך שנתיים, יחד עם ענישה נלוות, כדוגמת קנס כספי משמעותי, מאסר על תנאי, פסילה על תנאי ועוד. במקרים חמורים של נהיגה תחת השפעת סמים, למשל כאשר הייתה תאונת דרכים עם נפגעים, ישנו סיכוי גבוה שיוטל מאסר בפועל.

      במקרים בהם הנהג הורשע כבר בעבירת תעבורה חמורה בשנה האחרונה, התקופה של שלילת המינימום תוכפל, ותעמוד על ארבע שנים, לצד הענישה הנלוות. מעבר לכך, במקרה של נהגים עם עבר תעבורתי, יתכן ויוטל מאסר בפועל, אף אם לא היה מדובר בתאונת דרכים שגרמה לנפגעים.

      נוסיף, כי בעבירת הנהיגה תחת השפעת סמים, קצין משטרה רשאי לפסול מנהלית את רישיון הנהיגה מיד לאחר ביצוע העבירה, ועוד בטרם הגשת כתב האישום. לאחר עריכת שימוע לנהג בדבר הפסילה המנהלית, ניתן לפסול את רישיונו של הנהג למשך תקופה של עד 30 ימים. במקרים בהם תאונת הדרכים הובילה לנפגעים – הפסילה המנהלית יכולה להגיע עד ל-90 ימים, כתלות בחומרת המקרה.

      בעבירת הנהיגה תחת השפעת סמים, קצין משטרה רשאי לפסול מנהלית את רישיון הנהיגה

      מעבר לכך, במקרים בהם יש רצון להרחיק את הנהג המסוכן מהכביש לתקופה ארוכה אף יותר (למשל, נהג מורשע שחזר לסורו), מתנהל הליך של שלילת הרישיון עד תום ההליכים. בכך, הנהג עלול לאבד את רישיונו לאורך כל תקופת המשפט.

      התייחסות המרכז הרפואי לבטיחות בדרכים לאדם שהורשע בנהיגה תחת השפעת קנאביס

      השלכה נוספת על הנהג המורשע בעבירת נהיגה תחת השפעת הסם, מגיעה גם לאחר תום תקופת הפסילה. על נהג שהואשם בעבירת תעבורה, ורישיונו נשלל בעקבות כך למשך יותר שנה, לעבור מחדש מבחן עיוני (תיאוריה) ומעשי (טסט), טרם יזכה לקבל את רישיונו בחזרה. במקרה של נהג חדש, הוא יתחיל שנתיים חדשות בהן הוא יוגדר בהגדרה זו.

      מעבר לכך, על הנהג לעבור גם מבדקים של המרב"ד. המרב"ד אינו מתייחס בקלות ראש לנהגים שהורשעו בעבירת נהיגה תחת השפעת סמים, והם עלולים להערים קשיים נוספים לצורך קבלת הרישיון בחזרה. למשל, להורות על עריכת בדיקות נוספות, ובכך תקופת השלילה המקורית שהוטלה על הנהג, מתארכת אף יותר.

      סיום

      פקודת התעבורה אוסרת על נהיגה תחת השפעת סמים – ובתוך כל סוג של סם, ובכל כמות, אף מזערית. הפקודה אינה מבחינה בין שימוש בקנאביס לשימוש בקנאביס רפואי, ושניהם אסורים ויובילו להגשת כתב אישום בעבירת נהיגה תחת השפעת סם, ולענישה המגיעה בעקבותיה.

      על אף המצב הלא פשוט עבור משתמשי הקנאביס הרפואי, שצורכים אותו על מנת להקל על כאביהם, החקיקה כיום אינה מסדירה מצב בו ניתן לנהוג תחת השפעה של קנאביס רפואי. לפיכך, גם משתמשי הקנאביס הרפואי חשופים לענישת מינימום של שלילת רישיון הנהיגה שלהם למשך שנתיים, באם יתפסו נוהגים תחת השפעת הסם.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף