נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    בדיקת מאפיינים לאיתור שיכורים

    עד סוף 2005, עת תוקנה פקודת התעבורה, נהגו השוטרים לאתר ולזהות נהגים אשר נוהגים בשכרות באמצעות בדיקות דם ובעזרת מבחן מאפיינים.

    בדיקת מאפיינים לאיתור שיכורים

    בסוף שנת 2005 תוקנה פקודת התעבורה והוכנס לשימוש מכשיר הינשוף – מכשיר אשר מאפשר למדוד את ריכוז האלכוהול בנשימתו של נהג באופן מדויק ומדעי.

    תוכן עניינים

    הוראות החוק לעניין נהיגה בשכרות

    פקודת התעבורה בסעיף 62(3) קובעת כי אדם שיכור הוא אדם שנתון תחת השפעה של משקה או סם משכרים או מסוכנים. כמו כן קובע החוק כי שוטר רשאי לעכב כל נהג ולדרוש ממנו לעבור בדיקת שכרות, תוך שהנבדק חייב לאפשר את הבדיקה. נהג אשר לא יסכים להיבדק יראו בו כמי שביצע נהיגה בשכרות.

    העונש על עבירת הנהיגה בשכרות הוא פסילת רישיון נהיגה לתקופה של לפחות שנתיים, זהו עונש מינימאלי אשר כפוי על בתי המשפט במטרה להקטין את תאונות הדרכים בישראל ואת התרבות הרעה של הנהיגה בשכרות.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      השיטות לבדיקת נהיגה בשכרות

      1. בדיקת ינשוף – בדיקת נשיפה אשר מבוצעת על ידי מכשיר הנקרא 'ינשוף'. המכשיר בודק את אחוז האלכוהול הנמדד בנשימתו של הנהג הנבדק. המכשיר יכול לקבוע כבר בזמן הבדיקה, האם רמת האלכוהול בנשימה גבוהה מן המותר או נמוכה ממנו.

      היות ואלכוהול נישא בדם ומגיע לכל מקום בגוף כולל את הריאות, גם באוויר שאדם שואף החוצה מגופו יש ריכוז של אלכוהול. בדיקת הנשיפה נעשית כך שהנהג נושף בחוזקה לתוך מכשיר וזה מתרגם את כמות האלכוהול לנתונים מספריים מדויקים.

      2. בדיקת דם – הבדיקה האמינה ביותר. הבדיקה תעשה במעבדה שם ניתן יהיה לדעת באופן המדויק ביותר האם אדם שתה אלכוהול ובאיזו כמות, תוך השוואת תוצאות הבדיקה לרמות האלכוהול המותרות על פי חוק.

      החיסרון בבדיקה זו הוא שהבדיקה מסובכת וניתן לבצע אותה רק בתנאי מעבדה. כמו כן מדובר בפעולה רפואית שכן ולכן כדי לערוך אותה יש צורך באיש מקצוע ופרוצדורות מסוימות. התשובה לא ניתנת כמובן במקום וניתן לקבלה רק אחרי זמן מסוים.

      3. בדיקת מאפיינים – עליה נפרט מיד.

      העונש על עבירת הנהיגה בשכרות הוא פסילת  רישיון נהיגה לתקופה של לפחות שנתייםבדיקת שכרות – מבחן מאפיינים

      בדיקה הבודקת את הנהג והתנהגותו (בדיקה קוגנטיבית) ומתבצעת על ידי שוטר בשטח.

      השוטר יבדוק מספר מאפיינים המעידים על כך שלפניו נמצא נהג שיכור. להלן מספר מאפיינים לדוגמא:

      1. הליכה בקו ישר ונגיעה עם האצבע באף תוך שהעיניים עצומות – הבדיקות מראות על יציבותו של הנהג, שכן נהג ששתה כמות אלכוהול גדולה יציבותו תהיה רעועה.

      2. שיחה עם הנהג – הבדיקה נועדה לבדוק האם הנהג מדבר לעניין ובאופן עקבי תוך התרשמות כללית מתשובותיו.

      3. ריח – האם נודף ריח של אלכוהול מגופו של הנבדק.

      4. מעקב אחרי אישוני הנהג תוך שהוא מתבקש לעקוב אחרי תנועה מכוונת.

      5. מבחני מעבדה.

      היתרון באופן בדיקה שכזה הוא שאין צורך במכשירים מיוחדים למדידה או איתור אלכוהול. מדובר בבדיקה התנהגותית – כאשר שוטר בודק נהג אשר חשוד בשתיית אלכוהול ובנהיגה בו יחדיו.

      החיסרון הברור הוא שהבדיקה אינה מספיק מדויקת ולכן ניתן להתווכח ולהשיג עליה. בדיקה כזו תהיה טובה רק כאשר מדובר במקרה של נהג אשר שתה כמויות אלכוהול גדולות וקשה להתווכח על העובדה שהוא שיכור.

      בתי המשפט הרשיעו בעבר באשמת נהיגה בשכרות תוך הסתמכות על בדיקת מאפיינים בלבד עד להגעת מכשיר הינשוף.

      לבתי המשפט קשה היה לקבל החלטה בשאלת אשמתו של אדם בעבירת הנהיגה בשכרות על סמך התרשמותו של שוטר שהיה בשטח ומערכת המשפט לחצה על המשטרה למצוא דרך אחידה ומדויקת יותר כדי לקבוע האם אדם נהג בשכרות.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף