נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    זיכוי בעבירות נהיגה בשכרות

    תיקון 72 לפקודת התעבורה הפך את נטל החזקה וקבע כי נהג שנבדק על ידי מכשיר הנשיפה, 'הינשוף', ונמצא כי אחוז ריכוז האלכוהול בדמו גבוה מן המותר, ייחשב כשיכור. הנהג יהיה זה שיאלץ להוכיח כעת כי לא היה שיכור. נטל ההוכחה עובר לכתפיו.

     

    זיכוי בעבירות נהיגה בשכרותאדם אשר מואשם בעבירת נהיגה בשכרות יוצא בעצם למלחמה על חופש התנועה שלו, ובעיקר מי שנתפס כנוהג בשכרות, כאשר הוא משוכנע בחפותו.

    תוכן עניינים

    השאלה היא האם בתי המשפט מוכנים לשקול ולקבל טענת זיכוי של נהג אשר לכאורה הראיות אשר מציגה המשטרה מראות כי הוא נהג בחוסר אחריות, כשהוא שיכור.

    עבירת נהיגה בשכרות והוראות החוק

    החוק קובע כי אדם "חף מפשע עד שהוכחה אשמתו", אך נראה כי בפקודת התעבורה יש סטייה מקביעה זו.

    הדין הפלילי קובע כי נטל הוכחת האשמה מוטל על התביעה בעוד שתפקידו של הנאשם, באמצעות עורך דינו, להטיל ספק סביר בראיותיה ולהוכיח כי הוא זכאי.

    פקודת התעבורה קובעת כי נהג אשר יימצא בדמו ריכוז אלכוהול גבוה מן המותר ייחשב מיד כמי שנהג בשכרות ונטל ההוכחה עובר אל כתפיו.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      נהיגה בשכרות – הרשעה וודאית?

      המחוקק קבע את השימוש במכשיר הינשוף כאמצעי עיקרי להרשעה בעבירת נהיגה בשכרות. נראה כי קיימת חזקה לפיה המכשיר אמין במאת האחוזים והוא חורץ גורלות של נהגים כבר ברגע הבדיקה.

      בתי המשפט אף לא מבצעים אבחנה בין נהג שהסכים להיבדק בבדיקת שכרות בדרך זו או אחרת, ונמצא שיכור, לבין מי שסירב להיבדק על פי דרישת המשטרה.

      אדם אשר סירב לעבור בדיקת שיכרות ייקבע מיד כי הוא מודה בכך שנהג כשהוא שיכור – כלומר צרך אלכוהול ברמה גבוהה מן המותר למרות שדבר לא הוכח מדעית או על פי בדיקת נשיפה, העונש יהיה זהה בשני מקרים אלו והוא עומד על פסילת רשיון לתקופה של שנתיים לכל הפחות.

      אדם אשר סירב לעבור בדיקת שיכרות ייקבע מיד כי הוא מודה בכך שנהג כשהוא שיכור

      זיכוי מנהיגה בשכרות

      להלן מספר דוגמאות לזיכוי אפשרי מאשמת נהיגה בשכרות:

      א. הינשוף:

      לאחרונה ניתנה החלטה לפיה מערכת בתי המשפט מקבלת את טענת אי האמינות של מכשיר הינשוף – בית המשפט המחוזי בירושלים (ב"ש 8091\09) אישר את החלטת בית משפט השלום (ב"ש 637\08) לפיה יש לשלוח את מכשיר הינשוף לבדיקת מומחה אשר ייקבע את מידת הדיוק ואמינות של מכשיר הנשיפה – מכשיר שחורץ את גורלם של נהגים רבים שמואשמים בביצוע עבירת נהיגה בשכרות.

      ב. בדיקת דם:

      זיכוי מעבירת נהיגה בשכרות שהוכחה על ידי תוצאות של בדיקת דם תהיה קשה הרבה יותר. בדיקת דם היא בדיקת מעבדה מדעית מדויקת, ועל כן קשה יותר לסתור אותה.

      למרות זאת, ניתן למצוא סדקים בהליך ביצוע הבדיקה ובכך לפסול את אמינותה. פקודת התעבורה קובעת תנאים מדויקים לביצוע בדיקת דם של נהג שחשוד בנהיגה בשכרות או של נהג שביצע תאונת דרכים ולכן עורך דין טוב יבדוק היטב את הליך ביצוע הבדיקה תוך שהוא מנסה למצוא בה פגמים ובכך להביא לזיכוי לקוחו.

      ג. זיכוי יכול להיות גם עקב התנהלות לקויה של המשטרה:

      על שוטר חלה החובה להסביר לנהג אשר התבקש לעבור בדיקת שכרות וסרב את ההשלכות של סירובו. כמו כן חייב שוטר לקבל הסכמתו של נהג לביצוע של בדיקת דם ולמלא דו"חות על ביצוע הפעולות . מקרה בו לא הוסברו הדברים לנהג ולא התקבלה הסכמתו – ניתן להעלות טענה של פגם בהליך ובית המשפט הוא זה שיקבל את ההחלטה האם ישנה השפעה על תוצאות הבדיקה או שלא. כל פגם שכזה יכול ויביא לזיכוי של הנאשם.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף