נהיגה בשכרות
נהיגה בשכרות
פנייה לייעוץ אישי



    פרטי יצירת קשר:

    יגיע כפיים 2, בית פיילוט

    ת”א, מיקוד: 6777886

    טלפון: 077-8041969

    info@lowforums.co.il

    מדיניות הפרטיות

    הצהרת נגישות

    מידע חשוב נוסף

    מה העונש הצפוי לנהג שנתפס נוהג שיכור?

    נהיגה בשכרות הינה עבירת תעבורה חמורה, שכן אדם שנוהג שיכור מסכן את עצמו ואת שאר משתמשי הדרך. לכן, לפני שמקבלים החלטה פזיזה לנהוג ברכב לאחר צריכת אלכוהול, כדאי לדעת מה העונש הצפוי בגין נהיגה בשכרות.

    מהי נהיגה בשכרות? מה העונש הצפוי לנהג שנתפס נוהג שיכור וכיצד ניתן להפחית את העונש? כל זאת ועוד במאמר שלפניכם.

    תוכן עניינים

    מתי אדם ייחשב כמי שנהג בשכרות?

    פקודת התעבורה קובעת כי אדם ייחשב כמי שנהג בשכרות בשני מצבים: הראשון, הוא מי ששותה משקה משכר בעת נהיגה או כאשר הוא הממונה על הרכב (כגון מורה נהיגה או אדם שמשמש כמלווה לנהג חדש), והמצב השני הוא כאשר מצוי בגופו של הנהג או הממונה על הרכב ריכוז אלכוהול גבוה מהמותר בחוק או סם מסוכן.

    ריכוז האלכוהול שמתיר החוק הוא עד 240 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או 50 מיליגרם אלכוהול ב100 מיליליטר דם. חשוב לציין, כי בנוגע לנהגים חדשים, נהגים צעירים, וקבוצות נהגים נוספות ריכוז האלכוהול המותר הוא נמוך יותר, כך שעומד על 50 מיקרוגרם אלכוהול בליטר אוויר נשוף, או 10 מיליגרם אלכוהול ב100 מיליליטר דם.

      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

      כלומר, הקביעה כי נהג הוא "שיכור" אינה מתייחסת להרגשתו הסובייקטיבית של הנהג, ואינה קשורה לרמת ההשפעה של צריכת האלכוהול על אותו נהג ספציפי. אלא מדובר בקנה מידה אובייקטיבי, כך שכל אדם שנמצא באחד משני המצבים שתוארו לעיל, ייחשב כמי שנהג בשכרות.

      מהו העונש על נהיגה בשכרות?

      קבוע בחוק עונש מינימום על נהיגה בשכרות של פסילת רישיון למשך שנתיים. אם מדובר בנהג שהורשע בגין עבירת נהיגה בשכרות בשנה שלפני כן, עונש המינימום הוא פסילת רישיון לתקופה של ארבע שנים. למרות זאת, בנסיבות מיוחדות ועל פי שיקול דעתו של בית המשפט, ניתן לפסוק תקופת פסילת רישיון קצרה יותר.

      מנגד, במקרים חמורים שהובילו לפגיעה בבני אדם או לנזקים חמורים, העונש על נהיגה בשכרות עשוי להגיע לשנתיים מאסר או קנס כספי גבוה. מדובר במקרים קיצוניים, אך זו עדיין אפשרות קיימת.

      בנוסף לעונשים שפורטו לעיל, בתום תקופת הפסילה הנהג נדרש לעבור מספר מבחנים כגון מבחן מעשי, מבחן עיוני ומבדקים במכון הרפואי לבטיחות בדרכים, וזאת על מנת לזכות ברישיונו חזרה.

      כיצד ניתן להפחית את העונש בגין נהיגה בשכרות?

      כפי שצוין קודם, בית המשפט רשאי לחרוג מעונש המינימום הקבוע בחוק ולפסוק תקופת פסילת רישיון קצרה יותר בנסיבות מסוימות:

      האופן בו פעלו השוטרים – קיימים נהלים נוקשים לגבי אופן פעילות השוטרים. במידה והשוטר חרג מאחד הנהלים, הדבר עשוי להביא להקלה בעונש ואף לביטולו. לדוגמא, כאשר שוטר חרג מהנהלים בעת ביצוע בדיקת ינשוף וכדומה.

      עבירות קודמות – לעבר התעבורתי של הנהג עשויה להיות השפעה על העונש שיפסק לו בגין נהיגה בשכרות. כאשר מדובר בנאשם שאינו הורשע בעבירות קודמות, ייתכן ובית המשפט יקל בעונש.

      ריכוז אלכוהול נמוך – לעיתים, כאשר מדובר בנהג שריכוז האלכוהול בגופו חורג באופן מזערי מהמותר בחוק, בית המשפט עשוי להתחשב בעניין ולחרוג מעונש המינימום הקבוע בחוק.

      נסיבות אישיות – כאשר מדובר בנהג שרישיון הנהיגה שלו משמש אותו לפרנסתו, או כאשר קיימות נסיבות סוציאליות אחרות, בית המשפט עשוי להתחשב בכך ולהקל בעונש.

      הסבת האישום מסעיף של נהיגה בשכרות לסעיף של נהיגה תחת השפעת אלכוהול – קיימים שני סעיפים מרכזיים המטילים סנקציה פלילית על צריכת אלכוהול בעת נהיגה. הראשון, נהיגה בשכרות ואילו השני, נהיגה תחת השפעת אלכוהול. עבירת הנהיגה תחת השפעת אלכוהול היא המקלה מבין השתיים, כך שהעונש עליה הוא פסילת רישיון לתקופת מינימום של 3 חודשים. לפיכך, הסבת האישום בהכרח תוביל להקלה בעונש.

      האם יש הבדל בעונש בין נהגים חדשים לנהגים ותיקים?

      ככלל, אין הבדל בעונש בין נהגים חדשים לנהגים ותיקים. אך עם זאת, קיימת החמרה עם נהגים חדשים מבחינת ההשלכות. נהג חדש בניגוד לנהג ותיק, יידרש לעבור תקופת נהג חדש למשך שנתיים נוספות לאחר שזכה ברישיונו חזרה.

      לסיכום, העונש הצפוי על נהיגה בשכרות הינו פסילת רישיון לתקופת מינימום של שנתיים, בצירוף האפשרות של הטלת סנקציות נוספות. למרות זאת, בנסיבות מסוימות בית המשפט רשאי לחרוג מעונש המינימום, ולכן מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ משפטי על מנת לטפל בעניין באופן המיטיבי.

      *אין בתוכן של פורטל נהיגה בשכרות LFMS משום חוות דעת משפטית או תחליף לייעוץ משפטי; המסתמך על התוכן עושה זאת באחריותו האישית.

      לייעוץ והכוונה חייג: 077-8041969
      פנייה לייעוץ ראשוני ללא התחייבות

        מידע חשוב נוסף